Spår av idealitet – Växt, träff 3

Upplägg för träff 3

Fokus på spåret Växt och utvecklingsarbete enligt metoden NÖHRA

  • Förberedelser för processledaren
    • Gå igenom upplägget av dagen och välj metod med mera för de olika delarna. Alternativa metoder, filmer och annat finns för de olika delarna i separat pdf.

    • Gör ett detaljerat tidsschema för dagen. Var beredd att justera och anpassa tidsschemat efter det som händer i gruppen/processen under dagens gång. Tänk på att ge utrymme för frågor från parkeringslistan om det finns sådana.

    • Säkerställ att det finns material till de övningar som valts, till exempel blädderblock och kritor.

    • Bestäm hur lokalen ska vara möblerad, se de olika punkterna för dagen. Fundera speciellt på var övningen Målvandring ska hållas. Ett bra sätt att både spara tid och att synliggöra processen i rummet är att, om möjligt, sätta upp blädderblocksblad från nuläge och önskvärt läge i förväg på den plats de ska sitta under Målvandringen.

    • Bokning av musiker eller andra som har ett uppdrag under dagen.

    • Skicka ut önskvärt läge (färdigformulerat) och uppmana alla att kika på det innan.

    • Se till att någon eller några har ansvar att dokumentera det som sker under dagen. Gärna någon från församlingen. Dokumentationen sammanställs med fördel till ett minnesspår med både skriven text och bilder som beskriver vad som skett under dagens gång.

    • Förbered tillsammans med kyrkoherden hur dagen ska avslutas. Framför allt tankar om hur församlingen ska gå vidare med det som kommit fram som aktiviteter i slutet av dagen. Är det här forumet och processen beslutsfattande eller ska det som kommit fram under processen beslutas på annat håll innan förändringsarbetet sätts igång? Med mera …

  • Förberedelse för församlingen
    • Skicka ut minnesspåret från förra träffen till deltagarna.

    • Någon eller några formulerar det önskvärda läget i skrift.

    • Ge utrymme att samtala om det önskvärda läget vid till exempel arbetsplatsträffar, församlingsrådsmöten, ungdomsträffar samt församlingens övriga verksamheter. Notera hur det upplevs av personer som inte varit med under de tidigare träffarna. Delar de bilden av det önskvärda läget? Behöver det kompletteras?

    • I samband med samtalen om önskvärt läge kan också frågor ställas om det finns idéer och förslag på sådant som gör att ni kan förflytta er i den önskade riktningen. Speciellt värdefullt är det att ge möjlighet för de som inte är med vid nästa träff att få skicka med sina bidrag.

Starta dagen

Välkommen
Någon från församlingen hälsar välkommen – Kyrkoherde? Ideell? (inte processledarna!) 

 Tankar för dagen - andakt

  • Bibeltext – till exempel Efesierbrevet 4:1–16

  • Psalm - Delta med våra gåvor eller exempelvis 180

  • Berättelse om ordet Växt eller annan berättelse

  • Bön

Berättelse
Jag var 16 år och nykonfirmerad. Varje onsdag gick jag till församlingshemmet i Limhamn med mina kompisar. Alla var där. Bibelstudium och samtal med prästen innan det blev Coca Cola, lekar och prat. En kväll frågade vår ledare om några av oss ville vara med i sommarkyrkan under ett par veckor. Vi skulle leda barngrupper. Jag hade aldrig gjort det förr, tvekade lite, men tänkte att om Mats trodde att jag skulle klara det, så skulle det nog gå. Det var på lite darrande ben, och samtidigt stolta, som vi åkte iväg för tre veckor. Mats var med hela tiden och stöttade oss. Den sommaren har betytt allt för min fortsättning i kyrkan. Någon trodde att jag skulle klara uppdraget. Och jag gjorde det, på mitt sätt. Jag fick växa i tro och jag fick växa i ledaruppdraget.

Biskop emeritus Eva Brunne

Incheckning
Samtala två och två i några minuter. Fråga sedan om några vill dela sin upplevelse i storgrupp, 2–3 personer.

  • Dela något intressant du hörde på vägen hit? (Eller annan fråga)

MARS/SURÖ samt NÖHRA

  1. Backspegel. Se beskrivning under träff 2. Landa gärna backspegeln i önskvärt läge.

  2. Därefter kort bikupa kring frågan: Vad ligger högt uppe hos mig just nu?

  3. Aktualisera sedan målsättning, syfte, roller, spelregler och överenskommelser som togs fram vid första träffen. Stäm av så att de fortfarande gäller.

  4. Aktualisera parkeringslistan från förra träffen och sätt upp blädderblocksbladet.

  5. Gå igenom agenda eller upplägget för dagen och skriv upp det på ett blädderblocksblad.

 Nu kör vi!

Aktiviteter, agera, aktion

Se separat pdf med introduktion till processmodellen NÖHRA.

Upplägg

För att ta fram vilka aktiviteter som församlingen vill göra för att stärka Växten och närma sig det önskvärda läget föreslås tre olika övningar, som bygger på varandra.

  • Det viktigaste steget

  • Tårtan

  • Målvandring 

Övning - Den viktigaste steget

Tid cirka 45 minuter

Det finns många olika aktiviteter som kan bidra till att stärka Växten i församlingen.  Men om ni bara skulle få göra en sak. Vilket är det viktigaste steget som kan tas för att församlingen ska närma sig det önskvärda läget, så att spåren av Växt blir ännu tydligare i församlingslivet? 

Instruktioner

  1. Dela in i grupper på 5–6 personer. 

  2. Låt deltagarna börja med att samtala fritt och spåna olika aktiviteter som är möjliga och bra.

  3. Därefter ska gruppen samsas om vilken aktivitet de anser vara den viktigaste. Det kan vara den som är mest effektiv. Eller den som är enklast att komma i gång med snabbt.  Eller kanske något annat som motiverar. Gruppen väljer själv. Formulera i en mening.

    Här är det bra om processledaren kan ge ett exempel innan de börjar samtala, gärna från något annat spår så att det inte blir för stor påverkan. Gällande spåret Relationer skulle den viktigaste frågan kunna vara att vi hälsar på varandra, alltid och med alla. Eller att vi ser på varandra “i ögonhöjd”, det vill säga med en attityd av att alla är viktiga medarbetare i vårt gemensamma uppdrag som kyrka. Det är lite olika utzoomningsnivå på de exemplen och så får det vara.

  4. När alla grupper är klara får de presentera sitt viktigaste steg för varandra. Beroende på hur många grupper det är kommer det nu att finnas ett antal olika (eller lika) förslag på “viktigaste steg”. 

  5. Gå igenom de olika alternativ till Viktigaste steg som tagits fram. 

  6. Välj (i förväg) en metod för att prioritera vilken av dem som ni sedan arbetar vidare med under dagen. Förslag på metoder att prioritera kan vara att pluppa, räcka upp handen, pingisbollar i skålar m.m. 

  7. Det är viktigt att förtydliga att de förslag på viktigaste steg som INTE blir prioriterade just nu finns kvar och kan väljas att arbeta med i ett senare skede.

  8. Om tid finns, och det finns speciella skäl till det, kan flera än ett av alternativen till Viktigaste steget tas med in i den fortsatta processen.

Övning - Tårtan

Tid cirka 30–45 minuter

Nu börjar arbetet med Hur och Vad. I den här övningen reflekterar ni kring och listar förslag på sådant ni kan göra för att ta Det viktigaste steget och närma er det önskvärda läget. Var noga med att hålla fokus på det viktigaste steget och det önskvärda läget när ni gör övningen. 

Instruktioner

  1. Dela in er i grupper om 5–6 personer. 

  2. Har ni flera Viktigaste steg kan ni fördela arbetet med frågorna på olika grupper. 

  3. Med fokus på det viktigaste steget och det önskvärda läget: 

    • Beskriv församlingens liv utifrån följande delar och frågeställningar (se bild och beskrivning nedan). 

    • Rita eller skriv på ett blädderblocksblad det ni kommer fram till för varje tårtbit. Om ni skriver på post-it lappar går det lättare att flytta dem i sista delen av övningen.

  4. Återsamlas och dela det ni fått syn på i grupperna. 

  5. Gör sedan en gemensam tårta.

Tips – tänk gärna in det ni kom fram till som hinder och resurser i era samtal.

  • Vad ska vi fortsätta med?

  • Vad ska vi göra mer av?

  • Vad ska vi börja med?

  • Vad ska vi sluta göra?

  • Vad ska vi göra mindre av?

Övning - Målvandring

Syftet med den här övningen är att samla ihop allt det som gjorts tidigare i processen och att omsätta det i en konkret plan gällande

  • vad som ska göras 

  • när det ska göras

  • hur det ska göras 

  • av vem det ska göras

Det blir på samma gång en slutpunkt för processen som skett under dessa tre träffar och en startpunkt för det viktiga som sker därefter.

Övningen kan göras i två varianter. Antingen vandrar man från nuläge till önskvärt läge eller så gör man tvärtom och börjar i önskvärt läge och vandrar till nuläget.

Variant 1-från nuläge till önskvärt läge

Ta fram blädderblocksbladen med ert 

  • Nuläge, 

  • Önskvärda läge,

  • Drömförsamlingen, 

  • Hinder, 

  • Resurser, 

  • Den viktigaste frågan

  • Tårtan

Placera dem på olika väggar i rummet. Använd rummet! (Se Illustration). Detta kan med fördel processledaren ha gjort i förväg under en paus.

Nu är frågan hur ska ni ta er från nuläget (på ena sidan av rummet) till det önskvärda läget (på andra sidan av rummet). Markera gärna med en synlig linje (garn eller tejp på golvet). Det blir er tidslinje. 

Så här gör ni
Sätt en tidsplan på vad som skall hända och när. Vad gör ni imorgon? Nästa månad? Den här terminen? Om 6 månader? Om 1 år? Om 1,5 år? Om 2 år? Lägg ut tidsmarkeringarna vid linjen på golvet. Tidsangivelserna kan vid behov ändras under övningens gång.

  • Sätt er i grupper om 2–3 personer. 

    • Vilka steg tycker ni behöver tas? Vad behöver göras för att nå önskvärt läge? Använd listorna på aktiviteter som tagits fram under de föregående övningarna. Tänk även in hinder och resurser.

    • Kommer det nya idéer utöver det som står där är det bara att använda dem. Ha gärna en idé om när det ska ske. Skriv en sak per A4 papper. Skriv stort så många kan se!

  • Samla er i helgrupp.

    • I den här delen av övningen kan ni med fördel förflytta er tillsammans genom rummet till de olika hållplatserna. Om ni är väldigt många kan en eller några personer vara ”spelpjäser” och gå på tidslinjen. 

    • Första steget kan vara vad vi gör imorgon. Sedan fortsätter ni fram längs tidslinjen vid era utlagda hållplatser. Låt grupperna säga till när de har en ”aktivitet” som ska läggas ut på den hållplatsen.

    • Gruppen som lägger ut beskriver vad de har tänkt, tar emot kommentarer och lägger ut lappen vid den hållplatsen. Flera aktiviteter kan ligga vid samma hållplats. Om några aktiviteter krockar, diskutera kort och ta beslut om hur ni gör. 

    • Processledaren och/eller den som ansvarar för dokumentationen antecknar och tar foton det som sägs och läggs ut.

  • När alla aktiviteter är utlagda reflekterar ni en stund tillsammans över helheten. Hur känns det? Är det möjligt att åstadkomma? Saknas det något?

  • Därefter låter ni alla skriva sitt namn på lappar och placera dem vid de aktiviteter de vill bidra i.

Att fundera på tillsammans
När nu alla aktiviteter ligger utlagda längs tidslinjen och alla fått sätta sitt namn på de delar de vill bidra i kan ni reflektera över följande frågor.

  • Finns det aktiviteter som ingen vill göra? Vad ska hända med dem?

  • Finns det aktiviteter som har för många som vill bidra?

  • Vilka ideella eller andra medarbetare behöver få en fråga att vara med och bidra? Skriv dit deras namn eller önskan om att hitta nya.

  • Finns det något steg som behöver extra stöd? Var hämtar ni det? Finns det nämnt i resurserna?

Sätt er i grupper kring de 3–5 närmaste aktiviteterna (beror på hur många ni är). Är det ett litet arbetslag är det kanske bättre att ta en aktivitet i taget.

Frågor att samtala om

  • Hur ska ni genomföra det som aktiviteten beskriver? Skriv några korta punkter, det hjälper er att komma igång. 

  • Behöver aktiviteter ha en arbetsgrupp eller finns det något som behöver komma in i församlingens ordinarie verksamhet, till exempel revidering av FIN, handlingsplaner eller budgetering? Vem har det ansvaret?

Variant 2 av målvandringen – från önskvärt läge till nuläge
I den här versionen börjar ni med att förflytta er i rummet till det önskvärda läget. När står där ställer samtalar ni kring följande frågor

  • Vad var det sista vi behövde göra för att komma hit? 

  • Hur åstadkom vi det? När skedde det? 

När ni kommit fram till ert svar ställer ni er vid den (tids-) punkten på linjen, skriver ner vad ni kommit fram till och upprepar sedan samma frågor utifrån den punkt ni nu står på tidslinjen. Sedan fortsätter ni på samma sätt ända tills ni kommer tillbaka till nuläget. Förutom att ni vandrar åt andra hållet gör ni samma saker som beskrivits i variant 1.

Avslutning av övningen
När detta är klart (oavsett vilken variant ni använt) bestämmer ni hur det som finns med på tidslinjen ska förmedlas till hela församlingen samt vem som har ansvar att göra det.

Sen är det bara att sätta igång. Lycka till!

Tips från coachen.
Om förslagsvis 1 år kan övningen göras på nytt. Det som idag ses som ett år framåt har då blivit ett nytt Nuläge, en ny utsiktspunkt. Titta på allt igen och skriv nytt eller aktualisera. Boka redan nu in det datum ni vill göra övningen igen.

Avslutning av dagen

Vad händer nu?

Förbered i förväg med kyrkoherden vad som ska sägas under denna punkt. Vad som händer nu är en viktig fråga som behöver besvaras under denna punkt. Hur går ni vidare med det som kommit fram som aktiviteter under målvandringen? Vem eller vilka ansvarar för det? Med mera …

Utcheckning

  • Samtala två och två om vilken känsla jag tar med mig från dagen – ett ord.

  • Dela i stor grupp.

Eftersnack

  • Stäm av med kyrkoherden och eventuellt några flera från församlingen hur de upplever att dagen varit. En kort utvärdering. 

  • Samtala om hur ni vill utvärdera de träffar ni haft. Ett möte senare? Ska de skriva ner vad de upplever varit bra och sådant de anser kan göras annorlunda och eller bättre?

  • Samtala om eventuellt behov av ytterligare stöd i deras kommande arbete. Från stiftet, Sensus, Ideellt forum?