Spår av idealitet – Växt, träff 2

Fokus på spåret Växt och utvecklingsarbete enligt metoden NÖHRA

Introduktion till träff 2

  • Förberedelser för processledaren
    • Gå igenom upplägget av dagen och välj metod med mera för de olika delarna. Alternativa metoder, filmer och annat finns för de olika delarna i separat pdf.

    • Gör ett detaljerat tidsschema för dagen. Var beredd att justera och anpassa tidsschemat efter det som händer i gruppen och processen under dagens gång. Tänk på att ge utrymme för frågor från parkeringslistan om det finns sådana.

    • Säkerställ att det finns material till de övningar som valts, till exempel blädderblock och kritor.

    • Bestäm hur lokalen ska vara möblerad, se de olika punkterna för dagen.

    • Sätt upp de blädderblocksblad från förra träffen som ska användas under dagen på lämpligt ställe.

    • Bokning av musiker eller andra som har ett uppdrag under dagen.

    • Skicka ut församlingsinstruktionen (FIN) och uppmana alla att ha läst den i förväg ur perspektivet Delaktighet.

    • Se till att någon eller några har ansvar att dokumentera det som sker under dagen genom att skriva anteckningar och ta bilder. Gärna någon från församlingen. Dokumentationen sammanställs med fördel till ett minnesspår med både skriven text och bilder som beskriver vad som skett under dagens gång.

  • Förberedelser för församlingen
    • Skicka ut minnesspåret från förra träffen till deltagarna.

      Mellan första och andra träffen finns möjlighet för församlingen att göra vissa moment som sedan kan användas vid tillfälle två. Processledaren och processansvarig i församlingen beslutar om de ska göra någon av de föreslagna övningarna nedan. Genom intervjuerna får man kunskap av den praktiska delen av växt i församlingen och genom inventering den teoretiska delen.

    Uppgift - Intervjuer

    • Denna uppgift kan göras i förväg för att få in röster som inte kommer vara på plats vid detta tillfälle. uppgiften går också att göra på plats om det är att föredra.

      Om ni gör uppgiften i förväg, dela ut uppdrag till alla eller några att intervjua till exempel kyrkvärdar, gudstjänstdeltagare, unga ledare, föräldrar till körbarn, barn i olika grupper, bibelstudiedeltagare eller andra ni kan komma på. Uppdraget är att samla in deras upplevelse av växt. Exempel på frågor kan vara:

      • Beskriv när du känner dig delaktig i församlingen. 

      • Hur känns det när du är delaktig?

      • Vad bidrar du med?

      • Vilka mer är där?

      • Har du någon dröm eller önskan?
         Spara svaren till senare i er process.

      Om ni väljer att göra uppgiften på plats kan ni genomföra intervjuer med varandra. Tänk igenom så att det finns tid för uppgiften i upplägget för dagen. 

      Para ihop de som vanligtvis inte arbetar mest med varandra om det går.
      Exempel på frågor kan vara:

      • När ser du växt i församlingen?

      • Hur känns det för dig? För de som är där?

      • Vem är delaktig?

      • Vad bidrar de med?

      Låt de som intervjuat presentera för gruppen vad de har hört. Skriv ner viktiga upptäckter på blädderblock för dokumentation.

    Uppgift - Inventering

    • Att intervjua passar inte alla. Några har styrkan att läsa dokument. Låt någon få uppgiften att i förväg ha läst igenom de dokument som finns i församlingen.

      Vad står nämnt om växt

      • På hemsidan

      • I verksamhetsplaner och verksamhetsberättelser

      • I lokaler

      • På anslagstavlan

      • I församlingsinstruktionen (FIN) 

      • I handlingsplaner

      • I församlingstidningen

      • Nyhetsbrev

      Presentera för gruppen, anteckna även detta på blädderblock för dokumentation. 

Upplägg träff 2

Starta dagen

Välkommen

Någon från församlingen hälsar välkommen – Kyrkoherde? Ideell? (inte processledarna!) 

Tankar för dagen - andakt

  • Bibeltext - till exempel 1 Kor 12:12-31 (En kropp med många lemmar)

  • Psalm - Delta med våra gåvor eller exempelvis 791 Du vet väl om att du är värdefull

  • Berättelse om ordet Växt 

  • Bön

Berättelse
Jag var 16 år och nykonfirmerad. Varje onsdag gick jag till församlingshemmet i Limhamn med mina kompisar. Alla var där. Bibelstudium och samtal med prästen innan det blev Coca Cola, lekar och prat. En kväll frågade vår ledare om några av oss ville vara med i sommarkyrkan under ett par veckor. Vi skulle leda barngrupper. Jag hade aldrig gjort det förr, tvekade lite, men tänkte att om Mats trodde att jag skulle klara det, så skulle det nog gå. Det var på lite darrande ben, och samtidigt stolta, som vi åkte iväg för tre veckor. Mats var med hela tiden och stöttade oss. Den sommaren har betytt allt för min fortsättning i kyrkan. Någon trodde att jag skulle klara uppdraget. Och jag gjorde det, på mitt sätt. Jag fick växa i tro och jag fick växa i ledaruppdraget.

Biskop emeritus Eva Brunne

Övning - Incheckning

Samtala två och två i några minuter. Fråga sedan om några vill dela sin upplevelse i storgrupp, 2–3 personer.

Förslag på frågor

  • När kände du dig senast delaktig i ett sammanhang? 

  • Vad bidrog till att du kände så?

Backspegel

Att göra en Backspegel är en viktig del i en process som sker över flera tillfällen. Syftet är att aktualisera det som hände vid förra träffen, så att det på ett aktivt sätt finns med i det som ska ske under denna träff. Både på individ- och gruppnivå. Det är också ett bra sätt att hjälpa personer som inte var med vid förra tillfället att få ta del av vad som hände då, vilket underlättar det fortsatta arbetet. 

Så här gör du:
I stor grupp:

  • Processledaren ber deltagarna att lyfta fram det som skedde vid förra träffen. 

  • Det är ofta klokt att försöka få fram i vilken ordning de olika delarna skedde. Det kan göras genom att till exempel ställa följdfrågor som Vad gjorde vi före det? eller Vad hände sen? 

  • Det är viktigt att det är deltagarna som gör backspegeln. Om det finns delar som deltagarna inte tar upp eller kommer ihåg kan processledaren fylla på med dessa. 

  • Ta minnesspåret från förra träffen till hjälp att komma ihåg. Har du satt upp blädderblocksblad från förra träffen på väggarna kan du hänvisa till dem.

I mindre grupper: 

  • Processledaren låter grupperna själva aktualisera vad som hände vid förra träffen. 

  • Ge 5-10 minuter till samtalet. 

  • Lyft sedan in de olika delarna i stor grupp. En grupp kan börja dela något. Sedan fyller de andra på.

MARS eller SURÖ samt NÖHRA

  • Aktualisera målsättning, syfte, roller, spelregler och överenskommelser som togs fram vid första träffen. Stäm av så att de fortfarande gäller.

  • Aktualisera parkeringslistan från förra träffen och sätt upp blädderblocksbladet.

  • Gå igenom agenda eller upplägget för dagen och skriv upp det på ett blädderblocksblad.

  • Introduktion till NÖHRA (se separat pdf om NÖHRA)

Nu kör vi! 

Spåret Växt - NÖHRA

Innan ni går in i arbetet enligt NÖHRA kan det vara bra att aktualisera det spår ni valt genom att läsa texten om spåret Växt en gång till.

“I en församling med god växtmån får alla bli det de är tänkta att vara. Vi får utvecklas som människor, forma en kristen tro och ta det ansvar som är lämpligt. I en församling med växt är det också tillåtet att göra misstag, det är en del i utvecklingen. Där finns ett kärleksfullt ledarskap som fångar upp och upprättar. Ett ledarskap som många bär tillsammans.

En del börjar växta genom att hitta en uppgift i kyrkan, sedan blir de nyfikna på vad kristen tro är och tar reda på mer. Andra börjar från andra hållet, de har sin tro och hittar en uppgift i kyrkan som en följd av den. Oavsett vilken väg varje människa tar är församlingen en plats för växt både som människor och kristna.  

Växtkraften är förunderlig! Där det finns god jordmån, näring och vatten kan allting växa. Så är det också i församlingen. Vi döps in i en tro som inte är färdig. I den välkomnande miljön, där vi blir sedda och tagna i anspråk med de gåvor vi har utvecklas tron - spirar och gror genom hela livet. 

En församling som bygger nätverk av engagerade människor är en plats att växa vidare i. När många lär känna varandra och de olika uppgifter som bär församlingen blir det också möjligt att hitta nya uppdrag som ideell. Då blir församling en plats att kunna stanna länge i. En församling som tar tillvara mångas kompetens och drivkrafter skapar också nya arenor för möten. Ärkebiskop Martin Modéus talar om att duka varannan saft varannan kaffe. Ett bildligt språk för att planera så att människor i olika åldrar och med olika uppdrag får mötas. Genom att se till att verksamheter "krockar” med varandra kan människor växa vidare in i nya uppdrag och samtala om livet och tron med fler.  

Att vara en församling som gynnar växande är att vara en församling på väg. De första kristna kallades Vägen. Ibland handlar det om att lägga spåren medan tåget åker. I grunden handlar det om ett kärleksfullt ledarskap där kärnan är tydlig och vägarna är många. Sammanhang med hög delaktighet tenderar också att växa numerärt. 

Du växer där du får plats. Församlingen växer när många får plats.”

Nuläge

Förväntningar och farhågor

Introduktion
Se separat pdf med introduktion till processmodellen NÖHRA.

Beskriv syftet med att ta fram ett nuläge och gärna också vilken ”nivå” ni vill att det ska handla om. Även fast det är individer som delar erfarenheter är syftet främst att ta fram nuläget i församlingen som helhet. Se till att fokus ligger på just upplevelse, känsla eller nivå av Växt i det som tas fram.

Ta fram ett nuläge
Frågor som kan hjälpa er att sammanfatta Nuläget:

  • Hur ser det ut i församlingen?   

  • Känner ni igen er i texten om Växt ovan?

  • Beskriv ert nuläge tillsammans. 

  • Fundera på hur obekväma upplevelser av nuläget kan få bli synliga.

  • Hur uttrycks växt i församlingsinstruktionen?  

Fundera på hur ni vill arbeta?

  • Helgrupp

  • Kategorivis – ideella, förtroendevalda och anställda medarbetare

  • Tvärgrupper

Ta med resultat från intervjuer och inventering om ni gjort någon av dessa övningar som finns beskrivna under rubriken ”Förberedelser för församlingen”.

Övning - Den ideelles resa (cirka 30 min)

Instruktion
Dela in deltagarna i mindre grupper, en för varje fiktiv person (se lista på fiktiva personer nedan). Uppgiften är att beskriva nuläget. Hur ser det ut idag om detta skulle hända? Använd stödfrågorna nedan: 

  • Vem kontaktar personen/följer upp personens önskemål?

  • Hur går mötet till?

  • Hur mejslas ett uppdrag fram?

  • Hur ser tidsramarna?

  • Hur ser introduktionen ut?

  • Behövs en överlämning till någon verksamhetsansvarig? Hur går det till?

Rita eller skriv på blädderblock. 

Fundera vidare utifrån hur det ser ut idag. 

  • Vilka växtplatser eller möjligheter finns för ideella att kunna växa i sin egen tro, i sitt uppdrag och som människa? 

  • Hur ser mötesplatserna ut för ideella att träffa andra medarbetare?   

  • Har ideella medarbetare möjlighet att byta uppdrag?

  • Hur går det till i så fall?

Återsamlas i storgrupp (cirka 20 min)
Dela det ni talat om i grupperna. Dokumentera det som sägs. Fundera därefter på om ni ser ni något mönster i berättelserna? Likheter?

Finns det något ni behöver lägga till för att fånga mer av nuläget?

Några olika case eller personer

  • Robin har konfirmerats i församlingen, varit ung ledare och vill nu inte längre vara med. Hur ser Robins vidare växande ut i församlingen? 

  • Kim har samtalet med en diakon under en längre tid. Har nu fått ordning på sitt liv och vill bidra tillbaka i församlingen. Hur ser Kims vidare växande ut i församlingen? 

  • Alex har gått med sina två barn i öppenförskola under flera år, jobbar som psykolog. På senare tid har Alex visat sig mer och mer nyfiken på kyrkans verksamhet och kristen tro. De anställda anar att Alex vill bidra med sin kompetens. Hur ser Alex vidare växande ut i församlingen?

  • Chris har mailat till församlingen brevlåda. Chris har blivit uppmanad av sitt företag att göra en ideell insats för en idéburen organisation. Kyrkan har alltid varit en viktig plats i livet på ett personligt plan. Chris är utbildad civilekonom och arbetar på ett större företag. Hur ser Chris vidare växande ut i församlingen?

  • Rio är nybliven pensionär från sitt hantverksyrke. Tidigare var Rio med på kyrkans filmkvällar. Nu när mer tid finns vill Rio göra en ideell insats. Flera anställda vet vem hen är och känner sig trygga. Hur ser Rio vidare växande ut i församlingen?

  • Noa har funnits med länge i församlingens olika verksamheter. Det mesta har fungerat mycket bra. Uttrycker tydligt önskan att få gå vidare till mer ansvarsfulla uppdrag. Hur ser Noas vidare växande ut i församlingen?

Samla ihop Nuläget

  • Avsluta passet med att sammanställa det ni pratat om och fått fram under passet. Gör tillsammans i gruppen en lista.

  • Bestäm hur ni vill sammanfatta och formulera ett gemensamt nuläge. 

  • Den som är ansvarig för dokumentation skriver ner det som kommit fram gällande Nuläge och ser till att det finns tillgängligt vid nästa tillfälle. 

  • Vilka mer behöver höra eller läsa detta? 

  • Vems ansvar är det att berätta vidare? 

Önskvärt läge 

Introduktion

Se separat pdf med introduktion till processmodellen NÖHRA.

Under avsnittet Önskvärt läge finns följande delar med:

  • Övning – positivt mingel

  • Drömförsamlingen

  • Den ideelles resa, fortsättning

  • Kunskapsjägarna, kopplat till den ideelles resa

  • Sammanfatta önskvärt läge

  • Linjeövning kring önskvärt läge

Om ni har tid går det med fördel att göra alla övningarna. Om det inte finns tid att göra alla delar så väljer ni att antingen göra drömförsamlingen eller den ideelles resa plus kunskapsjägarna. De andra övningarna är alltid med. 

Drömförsamlingen finns med som förslag i upplägget för alla nio spår. Om ni gjort den förut kan ni göra en kortare variant som finns beskriven nedan. Om ni använde övningen den ideelles resa under Nuläge så är det bra att fortsätta med den här. 

Övning - Positiv mingel

Att ta fram ett Önskvärt läge är en kreativ fas där deltagarna ska hitta sina drömmar och visioner. Syftet är att skapa motivation och förändringslängtan att göra det som behövs för att nå det önskvärda läget.

Instruktion

  • Läs om metoden Positivt mingel i Sensus metodbank.

    metodbanken/positivt-mingel/#section-implementation

  • Berätta om en situation där du verkligen fått växa som människa eller i ditt uppdrag. Låt alla sedan berätta vidare den berättelse de fått höra.

Övning - Drömförsamlingen

Syftet med övningen är att staka ut en riktning i förändringsprocessen mot ökad delaktighet, samt att få motivation och förändringslängtan att vilja gå i den riktningen. Det sker genom att alla tillsammans får möjlighet att gestalta och sätta ord på det som församlingen drömmer om att vara och att åstadkomma. 

Övningen kan också bidra till att skapa en gemensam förståelse hos många kring vad församlingen drömmer om att vara. När många känner delaktighet och medägarskap i utvecklingsprocessen skapas kraft att kunna åstadkomma den förändring som behövs för att närma sig drömmen och det önskvärda läget. 

Övningen finns i två varianter som båda har sina fördelar. I den ena samtalar och jobbar grupperna tillsammans direkt från start. I den andra börjar övningen på individnivå för att sedan bli gemensam för gruppen. Båda varianterna avslutas med att det tas fram helhetsbild för alla deltagare med utgångspunkt i vad som respektive grupp delar.

Läs igenom båda varianterna och bestäm vilken du tror passar bäst i sammanhanget. Inledningen, som processledaren håller i, är den samma för båda varianterna. Det är när deltagarna börjar arbeta i grupper som det skiljer sig åt.

Instruktion – möblering och grupper
Sitt 4–6 personer runt ett bord. På bordet finns ett blädderblocksblad, pennor och kritor. 

Inledning
Processledaren säger följande:

  • Gör som barnen, gå in i lekens värld! Plötsligt är du där och allt är möjligt. Tänk fritt. Dröm fritt. Vägen dit finns inte. Plötsligt är fantasin verklighet! 

Processledaren fortsätter och berättar (deltagarna får gärna blunda och visualisera)
Tänk dig en dag 3–5 år framåt i tiden. Du är på väg till din kyrka och när du närmar dig börjar du ana att det är något som är annorlunda. Ett mirakel har skett och det har blivit precis som du drömmer om att det ska vara. Du har inte kunnat påverka det. Det finns inte heller någon begränsning i budget eller vilka som är där eller vad som händer där. Släpp drömmen fri! Inget är fel – allt får plats! Sök drömmen, inte vägen dit!

  • Hur är det då?

  • Vad har hänt?

  • Vad ser du?

  • Hur känns det?

  • Hur luktar det?

  • Vilka är där?

  • Vad gör de?

  • Vilka märker att det har hänt?

  • Hur märker de det?

  • Hur märker du det?


Processledaren läser upp frågorna ovan och avslutar med.

  • Fokusera på vad som är annorlunda, inte hur!

Variant 1 (15–20 min)
Deltagarna i grupperna börjar samtala om vad de ser i sina drömmar. När någon säger något säger de andra (eller visar) Jajamän! Den som sagt något (eller någon annan) målar det på blädderblocksbladet. (OBS! det är ingen teckningstävling!) När alla har sagt sitt eller när tiden för den här delen av övningen är slut samtalar gruppen tillsammans en stund kring följande frågor:

  • Vad är det vi ser när vi ser på helheten av det som finns på papperet? Hur känns det? 

  • Vad ser vi i drömmen som kan kopplas till perspektivet Växt?

De delar som gruppen har gemensamt kring Växt i sina drömmar kan skrivas ner i mitten på blädderblocksbladet.

Variant 2 (30 min)
Sitt en stund i din dröm (1–2 min). I tystnad. När du tagit in allt du ser, hör, känner och doftar börjar du gestalta det på din del av blädderblocksbladet. Rita helst, (OBS, ingen teckningstävling) men det går också bra att skriva några ord. Även denna del sker i tystnad. (5–8 min).

När alla gestaltat sin dröm på blädderblocksbladet går ni laget runt och berättar om er dröm. Den som inte talar lyssnar endast, inga kommentarer till varandras drömmar ännu. Men gärna bekräftande nickar och leenden! (cirka 10 min).

När alla har sagt sitt samtalar gruppen tillsammans en stund kring följande frågor:

  • Vad är det vi ser när vi ser på helheten av det som finns på papperet? Hur känns det? 

  • Vilka likheter ser vi mellan varandras drömmar? Skillnader?

  • Vad ser vi i drömmen som kan kopplas till perspektivet Växt?

De delar som gruppen har gemensamt kring Växt i sina drömmar kan skrivas ner i mitten på blädderblocksbladet. (cirka 10 min)

Avslutning av Drömförsamlingen – gemensam för båda varianterna
När alla grupper är klara får de var och en berätta vad gruppen kommit fram till, speciellt det som kommit fram kopplat till Växt. Processledaren noterar detta på whiteboard eller blädderblock. Efter att alla grupper delat med sig förs samtal i storgrupp om vad som är helt eller delvis är gemensamt för alla eller de flesta grupperna. Det blir stommen till det gemensamma önskvärda läget gällande det valda spåret. Samtala i storgrupp och fyll på med ytterligare saker som kan vara med i det gemensamma önskvärda läget om 3-5 år gällande växt i församlingslivet. (cirka 10-15 min) 

Om ni redan gjort Drömförsamlingen i ett tidigare spår
Ta fram materialet och fundera på:

  • Ser ni spår av växt i den?

  • Vilka är det som ges möjlighet att växa?

  • Vad har bidragit till deras möjlighet att få växa?

  • Behöver något ritas dit i bilderna? Gör det!

Fortsättning den ideelles resa (cirka 20 min)
Fortsätt i samma samtalsgrupper som vid Nuläget. Påminnelse: det önskvärda läget pratas om i nutid. Nu lever ni det önskvärda läget. 

 Samtala om:

  • Finns det delar kring svaren som ni önskar skulle vara annorlunda? Beskriv hur det skulle vara vid ett Önskvärt läge. 

  • Hur får ni ideella att stanna mer än 2-3 år?

Låt varje grupp formulera en fråga de skulle vilja fundera mer kring. Använd metoden Kunskapsjägarna.

Kunskapsjägarna (cirka 1 timme)
Påminnelse: det önskvärda läget pratas om i nutid – som att det är. Nu lever ni det önskvärda läget. 

Läs mer om metoden: metodbanken/kunskapsjakten

Formulera en fråga kring det önskvärda läget i församlingen det kan tex vara

  • Hur ser balansen ut hos de anställda medarbetarna i er församling mellan att vara möjliggörare för andra eller att vara verksamhetsproducent?

  • Finns det ideella som leder andra ideella? Hur fungerar det?

  • På vilka sätt hittar nya ideella in i församlingen idag?

  • Vilken tid, vilka resurser använder ni för att möjliggöra för växande av ideella uppdrag?

  • Hur tas initiativ från ideella till vara?

Fritt ur Idealitet i förändring. Henrik Roos  (länk till Verbum)

Sammanfatta önskvärda läget (cirka 20 min)

  • Samlas i helgrupp.

  • Alla får skriva lappar. ”Något viktigt jag har hört om önskvärda läget”. 2–3 lappar var.

  • Bilda en anslagstavla av lapparna.

  • Summera det ni hört under båda övningarna. Vilka viktiga delar finns att ta med vidare kring Önskvärda läget?

Paus

Om vädret är fint kan det vara skönt att få en paus i rörelse. Om det känns rätt för gruppen kan deltagarna gå några stycken tillsammans och reflektera kring någon frågeställning (kallas ibland för walk & talk).

Under tiden hinner processledarna och eventuellt någon från församlingen klustra och ordna innehållet i det önskvärda läget. 

Övning - Linjeövning

Syfte
Övningen och samtalet ger en bra bild av det upplevda nuläget samt hur nära eller långt borta det formulerade önskvärda läget är. Om alla eller de flesta står väldigt nära det önskvärda läget (10 på linjen) kanske det behövs ett mera utmanande Önskvärt läge, till exempel.

Instruktion
1. Hitta en plats i lokalerna där alla ryms att stå på en linje.
2. I ena änden av linjen tänker ni er det önskvärda läget som ni nyss tagit fram. I andra änden av linjen tänker ni en situation där det inte alls är så, kanske det motsatta.
3. Låt deltagarna fundera på var de upplever att församlingen är just nu, i relation till de båda ändarna i linjen (från 1 till 10, där 10 när det önskvärda läget).
4. Därefter får de ställa sig där på linjen.
5. Låt några röster höras från de som står närmast 1, i mitten och närmast 10. Varför står de där?
6. Sedan fritt samtal.

Dokumentation
Processledarna och några från församlingen ansvarar för att skriva en text med det önskvärda läget som ska finnas tillgänglig inför nästa tillfälle. Tänk på att skriva i presens, som att det är!

Hinder

Introduktion

Se separat pdf med introduktion till processmodellen NÖHRA.

I den här delen ska ni beskriva läget som det faktiskt är, sortera inte bort det som är obekvämt eller svårt. Låt alla komma till tals! Låt det här steget gå ganska fort. Identifiera allt, men grotta inte ner er!

Tvärtom-övning
För grundinstruktioner se Sensus metodbank metodbanken/tvartomovning

Fråga att utgå ifrån:

  • Vad kan vi göra för att få så lite Växt som möjligt i församlingslivet? 

När alla förslag finns uppskrivna på whiteboard eller blädderblocksblad leder processledaren ett samtal med syfte att klustra de olika förslagen. Om det känns relevant kan processledaren låta deltagarna välja ut några av hindren som känns extra viktiga för församlingen att synliggöra och sedan försöka undvika eller komma runt i den fortsatta processen. Förslagsvis genom att pluppa.

När det är gjort görs sista delen i övningen som handlar om att vända på begreppen så att de i stället blir till bra förslag på sådant som kan bidra till att stärka Växten. Detta tas sedan med som möjliga saker att lyfta in under punkten aktivitet i NÖHRA. Även listan från övningen- tvärtom samt de 3–5 specifika hindren som eventuellt valts ut sparas för att användas under punkten aktivitet.

Resurser

Introduktion

Se separat pdf med introduktion till processmodellen NÖHRA.

Resurser är allt som hjälper oss att ta oss från nuläget till önskvärt läge. Det kan vara allt från metoder till kurser, pengar, personer, lokaler, samverkan eller ny kunskap. Resurser finns både inom den egna organisationen och i samverkan med andra aktörer. 

Ibland behövs det att processledaren hjälper gruppen att bli kreativa och nytänkande när det gäller att ta fram vilka resurser som finns. Låt deltagarna börja själva men var beredd att utmana och peppa om det behövs. 

Övning – inventering av resurser

Processledaren inleder med att definiera vad som menas med resurser i NÖHRA, det vill säga allt som hjälper oss att förflytta oss från nuläget i riktning mot det önskade läget. 

  1. Processledaren frågar i storgrupp vilka olika kategorier av resurser som kan finnas, se exemplen ovan. 

  2. Låt deltagarna komma med idéer och var beredd att fylla på med egna förslag om det är något viktigt som inte kommer upp. 

  3. Lista de olika kategorierna på blädderblocksblad.

    Låt sedan deltagarna ta med sig eller fota av listan på olika typer av resurser ut i grupper och samtala utifrån följande två frågor:

    • Vilka resurser finns inom och runt/utanför församlingen för att nå önskvärt läge?

    • Vilka resurser har Ideellt forum, Sensus, stiften, nationell nivå?

  4. Grupperna skriver ner de resurser de hittar på post-it lappar. Under gruppsamtalen har processledaren förberett blädderblocksblad med de olika typerna av resurser som listats. 

  5. Grupperna delar sedan med sig i storgrupp genom att gå fram och läsa upp vad som står på post-it lapparna och fästa dem på lämpligt blädderblocksblad. Vid behov kan processledaren klustra så att lappar som ligger nära varandra i innehåll förs ihop.

Blädderblocksbladen med listor på resurser tas med in i det fortsatta arbetet under aktivitet i NÖHRA.

Kompletterande övningar om det finns tid

Den viktigaste resursen är alltid människorna i församlingen. Som hjälp för komma vidare i tänket kring hur varje individ ska komma till sin rätt och blomma – växa - kan ni använda någon av följande metoder

Kompetensisberget

Blomstrasamtal - delarna Vad vill du och Vad har du 

Avslutning av dagen

Om det finns tid kvar av dagen efter arbetet med nuläge, önskvärt läge, hinder och resurser går det att avsluta dagen med den första övningen under punkten aktiviteter - Det viktigaste steget. Övningen finns beskriven under Träff 3. Den är direkt kopplad till det önskvärda läget och är i sig en positiv och framåtsyftande övning som fungerar bra som avslutning. 

Om det inte finns tid till den övningen avslutas dagen med följande: (vilket även finns med om ni väljer att göra övningen Det viktigaste steget)

Att tänka på inför nästa gång

  • Gå igenom med alla vad som ska göras inför nästa gång. 

  • Det är bra om det finns en tanke kring det redan innan dagen börjar. Den tanken behöver sedan omprövas beroende på vad som sker under dagen. 

  • Stäm av med församlingens processansvariga innan ni delar med alla. 

  • Ibland kan det vara klokt att säga att information kring detta kommer senare, vilket ger er tid att i Eftersnacket eller vid ett senare tillfälle bestämma innehållet. Var i så fall tydlig med hur det ska kommuniceras till deltagarna och vem som har ansvar för det.

Utcheckning
Runda i storgrupp. 

Fråga att fundera på: Vad ligger högt uppe hos mig just nu? Välj en eller ett …

  • Tanke

  • Ord

  • Känsla 

Det är alltid OK att passa för den som vill.

Eftersnack
Stäm av med processansvariga i församlingen hur dagen gått samt om det är något ni behöver ändra på eller ta hänsyn till gällande nästa träff och tiden fram till dess. 

Poängtera vikten av att det Önskvärda läget formuleras i skrift och med god kvalitet inför nästa träff. Be gärna att få ta del av skrivningen innan nästa träff.