Spår av idealitet – Meningsfullhet, träff 2

Fokus på spåret Meningsfullhet och utvecklingsarbete enligt metoden NÖHRA

  • Förberedelser för processledaren
    • Gå igenom upplägget av dagen och välj metod med mera för de olika delarna. Alternativa metoder, filmer och annat finns för de olika delarna i separat pdf.

    • Gör ett detaljerat tidsschema för dagen. Var beredd att justera och anpassa tidsschemat efter det som händer i gruppen och processen under dagens gång. Tänk på att ge utrymme för frågor från parkeringslistan om det finns sådana.

    • Säkerställ att det finns material till de övningar som valts, till exempel blädderblock och kritor.

    • Bestäm hur lokalen ska vara möblerad, se de olika punkterna för dagen.

    • Sätt upp de blädderblocksblad från förra träffen som ska användas under dagen på lämpligt ställe.

    • Bokning av musiker eller andra som har ett uppdrag under dagen.

    • Skicka ut församlingsinstruktionen (FIN) och uppmana alla att ha läst den i förväg ur perspektivet Delaktighet.

    • Se till att någon eller några har ansvar att dokumentera det som sker under dagen genom att skriva anteckningar och ta bilder. Gärna någon från församlingen. Dokumentationen sammanställs med fördel till ett minnesspår med både skriven text och bilder som beskriver vad som skett under dagens gång.

  • Förberedelser för församlingen

    Skicka ut minnesspåret från förra träffen till deltagarna.

    Mellan första och andra träffen finns möjlighet för församlingen att göra vissa moment som sedan kan användas vid tillfälle två. Processledaren och processansvarig i församlingen beslutar om de ska göra någon av de föreslagna övningarna nedan. Genom intervjuerna får man kunskap av den praktiska delen av meningsfullhet i församlingen och genom inventering den teoretiska delen.

    Övning - Intervjuer

    Denna övning kan göras i förväg för att få in röster som inte kommer vara på plats vid detta tillfälle. Övningen går också att göra på plats om det är att föredra.

    Om ni gör övningen i förväg, dela ut uppdrag till alla eller några att intervjua till exempel kyrkvärdar, gudstjänstdeltagare, unga ledare, föräldrar till körbarn, barn i olika grupper, bibelstudiedeltagare eller andra ni kan komma på. Uppdraget är att samla in deras upplevelse av meningsfullhet. 

    Exempel på frågor kan vara:

    • Beskriv hur det gick till när du blev ideell. 

    • Hur kändes det?

    • Vad bidrar du med?

    • Vilka mer är där?

    • På vilka sätt känner du som ideell medarbetare meningsfullhet i församlingen? Beskriv och eller förklara. 

    • Har du någon dröm eller önskan?

    Spara svaren till senare i er process.

    Om ni väljer att göra övningen på plats kan ni genomföra intervjuer med varandra. Tänk igenom så att det finns tid för övningen i upplägget för dagen. 

    Para ihop de som vanligtvis inte arbetar mest med varandra om det går.
    Exempel på frågor kan vara

    • Anser du att människor upplever meningsfullhet i församlingen? Beskriv och eller förklara. 

    • Vilka spår ser du av att församlingslivet präglas av meningsfullhet?

    • Hur gör anställda för att bidra till att ideella medarbetare upplever meningsfullhet?

    Låt de som intervjuat presentera för gruppen vad de har hört. Skriv ner viktiga upptäckter på blädderblock för dokumentation.

    Spara svaren till senare i er process.

    Uppgift - Inventering

    Att intervjua passar inte alla. Några har styrkan att läsa dokument. Låt någon få uppgiften att i förväg ha läst igenom de dokument som finns i församlingen. 

    Vad står nämnt om eller signalerar meningsfullhet kring ideellt engagemang

    • På hemsidan

    • I verksamhetsplaner och verksamhetsberättelser

    • I lokaler

    • På anslagstavlan

    • I församlingsinstruktionen (FIN) 

    • I handlingsplaner

    • I församlingstidningen

    • Nyhetsbrev

    Presentera för gruppen, anteckna även detta på blädderblock för dokumentation. 

Upplägg träff 2

Starta dagen

Välkommen

Någon från församlingen hälsar välkommen.

Tankar för dagen - andakt

Berättelse
Väntar in berättelse från Sara Sandström

Övning - Incheckning

Samtala två och två i några minuter. Fråga sedan om några vill dela sin upplevelse i storgrupp, 2–3 personer.

Förslag på frågor

  • När kände du dig senast meningsfullhet i ett sammanhang? 

  • Vad bidrog till att du kände så?

Backspegel

Att göra en Backspegel är en viktig del i en process som sker över flera tillfällen. Syftet är att aktualisera det som hände vid förra träffen, så att det på ett aktivt sätt finns med i det som ska ske under denna träff. Både på individ- och gruppnivå. Det är också ett bra sätt att hjälpa personer som inte var med vid förra tillfället att få ta del av vad som hände då, vilket underlättar det fortsatta arbetet. 

Så här gör du:
I stor grupp:

  • Processledaren ber deltagarna att lyfta fram det som skedde vid förra träffen. 

  • Det är ofta klokt att försöka få fram i vilken ordning de olika delarna skedde. Det kan göras genom att till exempel ställa följdfrågor som Vad gjorde vi före det? eller Vad hände sen? 

  • Det är viktigt att det är deltagarna som gör backspegeln. Om det finns delar som deltagarna inte tar upp eller kommer ihåg kan processledaren fylla på med dessa. 

  • Ta minnesspåret från förra träffen till hjälp att komma ihåg. Har du satt upp blädderblocksblad från förra träffen på väggarna kan du hänvisa till dem.

I mindre grupper: 

  • Processledaren låter grupperna själva aktualisera vad som hände vid förra träffen. 

  • Ge 5-10 minuter till samtalet. 

  • Lyft sedan in de olika delarna i stor grupp. En grupp kan börja dela något. Sedan fyller de andra på.

MARS eller SURÖ samt NÖHRA

  • Aktualisera målsättning, syfte, roller, spelregler och överenskommelser som togs fram vid första träffen. Stäm av så att de fortfarande gäller.

  • Aktualisera parkeringslistan från förra träffen och sätt upp blädderblocksbladet.

  • Gå igenom agenda eller upplägget för dagen och skriv upp det på ett blädderblocksblad.

  • Introduktion till NÖHRA (se separat pdf om NÖHRA)

Nu kör vi! 

Spåret Delaktighet - NÖHRA

Innan ni går in i arbetet enligt NÖHRA kan det vara bra att aktualisera det spår ni valt genom att läsa texten om spåret Delaktighet en gång till.

I en församling med hög delaktighet vill och får många bidra med sina gåvor, kompetenser och tid. Frågan ”vill du vara med och bidra?” ställs inte till några få, utan till många. Alla har mandat att ställa frågan och bereder plats för den som vill vara med.

I en miljö med hög delaktighet möts många människor. Församlingens liv finns där engagemang växer. Många är med i planering, genomförande samt utvärdering och får göra sin röst hörd. Människor får själva avgöra vilka delar de vill och kan bidra i. Inbjudan är alltid öppen.  

Församlingens liv och verksamhet är föränderlig i en miljö med hög delaktighet. Eftersom nya idéer ständigt växer fram är möjliggörandet viktigt. Det är viktigt att få tillgång till lokaler, tid och till de ting som behövs för det som ska genomföras. Medarbetarskapet är brett, människors engagemang ses som medkrafter och så fortsätter församlingen växa. 

Det råder en rörelse från kontroll till tillit i en församling med hög delaktighet. Både anställda och ideella bereder plats för nya medarbetare och nya idéer. Relationer byggs där tillit går före kontroll och då upplever många att steget in i delaktighet är möjligt och på riktigt.  

Att vara en kyrka med hög delaktighet är att vara en kyrka som ständigt är på väg, som aldrig är klar, som är i rörelse. I rörelse med sin samtid, människors engagemang och i tolkning av evangeliet i varje ny tid.

Övning – Igångsättare

Cirka 15 minuter

En igångsättare vill få er att komma in i ämnet, få många att vara delaktiga och samtidigt ge energi. Välj en av dessa. 

Oavslutade meningar

Lär dig mer om metoden:

https://www.sensus.se/ledare/metodbanken/oavslutade-meningar/#section-description 

  • Meningsfullhet betyder att…

  • När jag är bekväm känner jag mig…

  • När jag möter någon jag inte träffat förut säger jag…

  • För mig känns det meningsfullt när…

  • När jag är ny skulle jag vilja…

  • Jag känner mig trygg när…

  • Några viktiga delar som skapar mening är att…

  • Jag känner mig glad när…

Nuläge

Introduktion
Se separat pdf med introduktion till processmodellen NÖHRA.

Beskriv syftet med att ta fram ett nuläge och gärna också vilken nivå ni vill att det ska handla om. Även fast det är individer som delar erfarenheter är syftet främst att ta fram nuläget i församlingen som helhet. Se till att fokus ligger på just upplevelse, känsla eller nivå av meningsfullhet i det som tas fram.   

Fundera på om ni vill göra en eller båda av övningarna under rubriken Ta fram ett nuläge.

Ta fram ett nuläge
Frågor som kan hjälpa er att sammanfatta nuläget

  • Hur ser meningsfullheten ut i församlingen?   

  • Känner ni igen er i texten om meningsfullhet ovan? Till exempel har alla mandat att ställa frågan om en ideell insats?  

  • Beskriv ert nuläge tillsammans. 

  • Fundera på hur obekväma upplevelser av nuläget kan få bli synliga.

  • Hur uttrycks meningsfullhet i församlingsinstruktionen? 

Fundera under förberedelserna på hur ni vill arbeta?

  • Helgrupp

  • Kategorivis – ideella, förtroendevalda och anställda medarbetare

  • Tvärgrupper

Ta med resultat från intervjuer och inventering om ni gjort någon av dessa övningar som finns beskrivna under rubriken ”Förberedelser för församlingen”.

Nedan finns förslag på en metod metoder att använda till frågorna.

Övning – Dialogkonferens

Cirka 30 minuter

  • Låt varje deltagare tänka på en situation som de iakttagit i församlingen som har blivit bra för någon annan. Och som de tror har känts meningsfullt. 

    • Vad hände?

    • Vilka var där?

    • Hur tror du personerna kände?

    • Vad kände du?

Låt detta formas i en berättelse

  • Dela berättelsen med varandra, två och två. 

  • Sätt ihop paren 2 och 2 (alltså 4 personer). Nu ska de berätta den berättelse som de fått höra som om den var sin egen. Den som berättat berättelsen från början får inte rätta eller lägga till. 

  • När alla delat berättelserna. Låt gruppen fundera på om det finns liknande drag i berättelserna. Återkommer några ord? Finns samma känslor med? 

  • Skriv ner det som upplevs som liknande drag i berättelserna - en sak på varje lapp. Grupperna kan skriva hur många lappar som helst. 

  • Efter en stund samlas alla gemensamt. Låt alla grupper presentera de lappar de har skrivit. Sätt upp på en vägg. 

  • Fundera på om det som står på lapparna säger något om meningsfullheten som finns i att ha ett ideellt uppdrag. Är det något vi behöver lägga till?

Samla ihop Nuläget

  • Avsluta passet med att sammanställa det ni pratat om och fått fram under passet. Gör tillsammans i gruppen en lista.

  • Bestäm hur ni vill sammanfatta och formulera ett gemensamt nuläge. 

  • Den som är ansvarig för dokumentation skriver ner det som kommit fram gällande Nuläge och ser till att det finns tillgängligt vid nästa tillfälle. 

  • Vilka mer behöver höra eller läsa detta? 

  • Vems ansvar är det att berätta vidare? 

Önskvärt läge 

Introduktion

Se separat pdf med introduktion till processmodellen NÖHRA.

Om vi tillsammans fick måla upp ett önskvärt läge i församlingen utifrån meningsfullhet, hur skulle vi vilja att det var? Vad är det vi ser i nuläget som behöver utvecklas? Vad skulle vi göra annorlunda i det önskade läget? Hur tycker, tänker, känner och samverkar vi i det önskade läget?  

I arbetet med att ta fram ett önskvärt läge är det viktigt att ta fram allas drömmar och längtan, men också att koppla det till församlingsinstruktionen. I mötet mellan dessa formuleras ett önskvärt läge - så här tänker församlingen kring meningsfullhet!  

Under avsnittet Önskvärt läge finns följande delar med:

  • Övning – kom igång med ert kreativa flöde.

  • Drömförsamlingen

  • Hoppets berättelser

  • Sammanfatta önskvärt läge.

  • Linjeövning kring önskvärt läge.

Om ni har tid går det med fördel att göra alla övningarna. Om det inte finns tid att göra alla delar så väljer ni att antingen göra Drömförsamlingen eller Pratpromenad plus Hissbudskap. De andra övningarna är alltid med. 

Drömförsamlingen finns med som förslag i upplägget för alla nio spår. Om ni gjort den förut kan ni göra en kortare variant som finns beskriven nedan och sedan fortsätta med de andra två övningarna.

Övning – Kom igång med ert kreativa flöde

Att ta fram ett önskvärt läge är en kreativ fas där deltagarna ska hitta sina drömmar och visioner. Syftet är att skapa motivation och förändringslängtan att göra det som behövs för att nå det önskvärda läget. Välj en av övningarna nedan.

Statyer

  • Dela in gruppen i mindre grupper. 

  • Låt grupperna samtala om hur de skulle vilja att det är när det känns meningsfullt.  

  • Varje grupp gör sedan en staty som symbolisera det som de talat.  

  • Dela med den stora gruppen och låt den stora gruppen få berätta vad de ser.

Hämta en sak 

Låt alla hämta en sak som berättar något om drömmen av hög meningsfullhet. Dela i en liten eller stor grupp. 

Fota och gör en vernissage 

Den här övningen kan du ge i uppdrag i förväg eller göra på plats. 

  • Låt alla fota något i församlingen som beskriver eller symboliserar meningsfullhet. 

  • Skriv ut fotot eller ställ fram mobilen till ett vernissage. 

  • Låt alla går runt och titta.  

  • Dela i mindre grupper. Vad fick ni syn på? 

Fortsätt sedan med nästa övning.

Övning - Drömförsamlingen

Syftet med övningen är att staka ut en riktning i förändringsprocessen mot ökad delaktighet, samt att få motivation och förändringslängtan att vilja gå i den riktningen. Det sker genom att alla tillsammans får möjlighet att gestalta och sätta ord på det som församlingen drömmer om att vara och att åstadkomma. 

Övningen kan också bidra till att skapa en gemensam förståelse hos många kring vad församlingen drömmer om att vara. När många känner delaktighet och medägarskap i utvecklingsprocessen skapas kraft att kunna åstadkomma den förändring som behövs för att närma sig drömmen och det önskvärda läget. 

Övningen finns i två varianter som båda har sina fördelar. I den ena samtalar och jobbar grupperna tillsammans direkt från start. I den andra börjar övningen på individnivå för att sedan bli gemensam för gruppen. Båda varianterna avslutas med att det tas fram helhetsbild för alla deltagare med utgångspunkt i vad som respektive grupp delar.

Läs igenom båda varianterna och bestäm vilken du tror passar bäst i sammanhanget. Inledningen, som processledaren håller i, är den samma för båda varianterna. Det är när deltagarna börjar arbeta i grupper som det skiljer sig åt.

Instruktion – möblering och grupper
Sitt 4–6 personer runt ett bord. På bordet finns ett blädderblocksblad, pennor och kritor. 

Inledning
Processledaren säger följande:

  • Gör som barnen, gå in i lekens värld! Plötsligt är du där och allt är möjligt. Tänk fritt. Dröm fritt. Vägen dit finns inte. Plötsligt är fantasin verklighet! 

Processledaren fortsätter och berättar (deltagarna får gärna blunda och visualisera)
Tänk dig en dag 3–5 år framåt i tiden. Du är på väg till din kyrka och när du närmar dig börjar du ana att det är något som är annorlunda. Ett mirakel har skett och det har blivit precis som du drömmer om att det ska vara. Du har inte kunnat påverka det. Det finns inte heller någon begränsning i budget eller vilka som är där eller vad som händer där. Släpp drömmen fri! Inget är fel – allt får plats! Sök drömmen, inte vägen dit!

  • Hur är det då?

  • Vad har hänt?

  • Vad ser du?

  • Hur känns det?

  • Hur luktar det?

  • Vilka är där?

  • Vad gör de?

  • Vilka märker att det har hänt?

  • Hur märker de det?

  • Hur märker du det?


Processledaren läser upp frågorna ovan och avslutar med.

  • Fokusera på vad som är annorlunda, inte hur!

Variant 1 (15–20 min)
Deltagarna i grupperna börjar samtala om vad de ser i sina drömmar. När någon säger något säger de andra (eller visar) Jajamän! Den som sagt något (eller någon annan) målar det på blädderblocksbladet. (OBS! det är ingen teckningstävling!) När alla har sagt sitt eller när tiden för den här delen av övningen är slut samtalar gruppen tillsammans en stund kring följande frågor:

  • Vad är det vi ser när vi ser på helheten av det som finns på papperet? Hur känns det? 

  • Vad ser vi i drömmen som kan kopplas till perspektivet meningsfullhet?

De delar som gruppen har gemensamt kring delaktighet i sina drömmar kan skrivas ner i mitten på blädderblocksbladet.

Variant 2 (30 min)
Sitt en stund i din dröm (1–2 min). I tystnad!. När du tagit in allt du ser, hör, känner och doftar börjar du gestalta det på din del av blädderblocksbladet. Rita helst, (OBS, ingen teckningstävling) men det går också bra att skriva några ord. Även denna del sker i tystnad. (5–8 min).

När alla gestaltat sin dröm på blädderblocksbladet går ni laget runt och berättar om er dröm. Den som inte talar lyssnar endast, inga kommentarer till varandras drömmar ännu. Men gärna bekräftande nickar och leenden! (cirka 10 min).

När alla har sagt sitt samtalar gruppen tillsammans en stund kring följande frågor:

  • Vad är det vi ser när vi ser på helheten av det som finns på papperet? Hur känns det? 

  • Vilka likheter ser vi mellan varandras drömmar? Skillnader?

  • Vad ser vi i drömmen som kan kopplas till perspektivet Delaktighet?

De delar som gruppen har gemensamt kring delaktighet i sina drömmar kan skrivas ner i mitten på blädderblocksbladet. (cirka 10 min)

Avslutning av Drömförsamlingen – gemensam för båda varianterna

  1. När alla grupper är klara får de var och en berätta vad gruppen kommit fram till, speciellt det som kommit fram kopplat till meningsfullhet.

  2.  Processledaren noterar detta på whiteboard eller blädderblock. 

  3. Efter att alla grupper delat med sig förs samtal i storgrupp om vad som är helt eller delvis är gemensamt för alla eller de flesta grupperna. Det blir stommen till det gemensamma önskvärda läget gällande det valda spåret. 

  4. Samtala i storgrupp och fyll på med ytterligare saker som kan vara med i det gemensamma önskvärda läget om 3–5 år gällande meningsfullhet i församlingslivet (cirka 10–15 minuter). 

Om ni redan gjort Drömförsamlingen i ett tidigare spår

Ta fram materialet och fundera på:

  • Ser ni spår av meningsfullhet i den?

  • Vilka är det som upplever att det är enkelt?

  • Vad har bidragit till deras möjlighet att få känna meningsfullhet?

  • Behöver något ritas dit i bilderna? Gör det!

Övning - Hoppets berättelser

Cirka 30 minuter

Nu fokuserar vi extra på meningsfullhet. 

  1. Samtala i mindre grupper. Ge någon i gruppen ansvar att skriva ner det som bränner till och eller det som får samtalet att få liv. I det här samtalet tittar vi på det som fungerar idag. 

  2. Gå en runda och berätta hoppets berättelser om er egen församling. 

  3. Samtala om 

  • Vad väcker er glädje? 

  • Vad i ditt engagemang skapar mest mening för dig? Eller formulerat på ett annat sätt: Vad i ditt engagemang får ditt hjärta att sjunga?

  • Vad i församlingens liv skulle du vilja ta med dina vänner till?

Återsamlas i storgrupp, dela era brännande punkter, där samtalet har fått liv. 

Sammanfatta önskvärda läget 

Cirka 20 minuter

  • Samlas i helgrupp. 

  • Vilka teman har framträtt och eller blivit viktiga när vi arbetat med Drömförsamlingen och Hoppets berättelser?

  • Gör en mind-map på whiteboarden, så alla kan följa med i tankarna.

  • Summera det ni hört under båda övningarna. Vilka viktiga delar finns att ta med vidare kring önskvärda läget?

  • Under detta samtal är det viktigt att processledaren och den som är dokumentationsansvarig för anteckningar som sedan finns med när församlingens önskvärda läge skrivs ihop. Låt temana få rubriker och lite text så det blir lättare för alla att återkomma till senare i processen. 

Paus

Om vädret är fint kan det vara skönt att få en paus i rörelse. Om det känns rätt för gruppen kan deltagarna gå några stycken tillsammans och reflektera kring någon frågeställning (kallas ibland för walk & talk).

Under tiden hinner processledarna och eventuellt någon från församlingen klustra och ordna innehållet i det önskvärda läget. 

Övning - Linjeövning

Syfte
Övningen och samtalet ger en bra bild av det upplevda nuläget samt hur nära eller långt borta det formulerade önskvärda läget är. Om alla eller de flesta står väldigt nära det önskvärda läget (10 på linjen) kanske det behövs ett mera utmanande Önskvärt läge, till exempel.

Instruktion
1. Hitta en plats i lokalerna där alla ryms att stå på en linje.
2. I ena änden av linjen tänker ni er det önskvärda läget som ni nyss tagit fram. I andra änden av linjen tänker ni en situation där det inte alls är så, kanske det motsatta.
3. Låt deltagarna fundera på var de upplever att församlingen är just nu, i relation till de båda ändarna i linjen (från 1 till 10, där 10 när det önskvärda läget).
4. Därefter får de ställa sig där på linjen.
5. Låt några röster höras från de som står närmast 1, i mitten och närmast 10. Varför står de där?
6. Sedan fritt samtal.

Dokumentation
Processledarna och några från församlingen ansvarar för att skriva en text med det önskvärda läget som ska finnas tillgänglig inför nästa tillfälle. Tänk på att skriva i presens, som att det är!

Hinder

Introduktion

Se separat pdf med introduktion till processmodellen NÖHRA.

I den här delen ska ni beskriva läget som det faktiskt är, sortera inte bort det som är obekvämt eller svårt. Låt alla komma till tals! Låt det här steget gå ganska fort. Identifiera allt, men grotta inte ner er! Använd samtalsfrågorna och eller övningen nedan. 

Under avsnittet Önskvärt läge finns följande delar med:

  • Samtal

  • Övning - Tvärtomövningen

Samtal

Några frågor att samtal om:

  • Vad tänker du är i vägen för att det ska finnas möjlighet känna meningsfullhet i alla sammanhang alltid? 

  • Är det ens möjligt? 

  • Vad är rimligt? 

  • Saker som kan bidra till att skapa mening och där avsaknaden av dem blir till hinder:

    • Kunskap

    • Tid

    • Respekt

    • Ödmjukhet

    • Förtroende för varandra

    • Tillit

    • Andra förslag?

Tvärtom-övning
För grundinstruktioner se Sensus metodbank (Tvärtom-övning)

Fråga att utgå ifrån:

  • Vad kan vi göra för att få så lite delaktighet som möjligt i församlingslivet? 

När alla förslag finns uppskrivna på whiteboard eller blädderblocksblad leder processledaren ett samtal med syfte att klustra de olika förslagen. Om det känns relevant kan processledaren låta deltagarna välja ut några av hindren som känns extra viktiga för församlingen vill synliggöra och sedan försöka undvika eller komma runt i den fortsatta processen. Förslagsvis genom att pluppa.

När det är gjort görs sista delen i övningen som handlar om att ända på begreppen så att de i stället blir till bra förslag på sådant som kan bidra till att stärka delaktigheten. Detta tas sedan med som möjliga saker att lyfta in under punkten Aktivitet i NÖHRA. Även listan från tvärtom-övninngen samt de 3–5 specifika hindren som valts ut sparas för att användas under Aktivitet.

Resurser

Introduktion

Se separat pdf med introduktion till processmodellen NÖHRA.

Resurser är allt som hjälper oss att ta oss från nuläget till önskvärt läge. Det kan vara allt från metoder till kurser, pengar, personer, lokaler, samverkan eller ny kunskap. Resurser finns både inom den egna organisationen och i samverkan med andra aktörer. 

Ibland behövs det att processledaren hjälper gruppen att bli kreativa och nytänkande när det gäller att ta fram vilka resurser som finns. Låt deltagarna börja själva men var beredd att utmana och peppa om det behövs. 

Övning – inventering av resurser

Processledaren inleder med att definiera vad som menas med resurser i NÖHRA, det vill säga allt som hjälper oss att förflytta oss från nuläget i riktning mot det önskade läget. 

  1. Processledaren frågar i storgrupp vilka olika kategorier av resurser som kan finnas, se exemplen ovan. 

  2. Låt deltagarna komma med idéer och var beredd att fylla på med egna förslag om det är något viktigt som inte kommer upp. 

  3. Lista de olika kategorierna på blädderblocksblad.

    Låt sedan deltagarna ta med sig eller fota av listan på olika typer av resurser ut i grupper och samtala utifrån följande två frågor:

    • Vilka resurser finns inom och runt/utanför församlingen för att nå önskvärt läge?

    • Vilka resurser har Ideellt forum, Sensus, stiften, nationell nivå?

  4. Grupperna skriver ner de resurser de hittar på post-it lappar. Under gruppsamtalen har processledaren förberett blädderblocksblad med de olika typerna av resurser som listats. 

  5. Grupperna delar sedan med sig i storgrupp genom att gå fram och läsa upp vad som står på post-it lapparna och fästa dem på lämpligt blädderblocksblad. Vid behov kan processledaren klustra så att lappar som ligger nära varandra i innehåll förs ihop.

Blädderblocksbladen med listor på resurser tas med in i det fortsatta arbetet under aktivitet i NÖHRA.

Kompletterande övningar om det finns tid

Den viktigaste resursen är alltid människorna i församlingen. Som hjälp för komma vidare i tänket kring hur varje individ ska komma till sin rätt och blomma – växa - kan ni använda någon av följande metoder

Kompetensisberget

Blomstrasamtal - delarna Vad vill du och Vad har du 

Avslutning av dagen

Om det finns tid kvar av dagen efter arbetet med nuläge, önskvärt läge, hinder och resurser går det att avsluta dagen med den första övningen under punkten aktiviteter - Det viktigaste steget. Övningen finns beskriven under träff 3. Den är direkt kopplad till det önskvärda läget och är i sig en positiv och framåtsyftande övning som fungerar bra som avslutning. 

Om det inte finns tid till den övningen avslutas dagen med följande: 

Att tänka på inför nästa gång

  • Gå igenom med alla vad som ska göras inför nästa gång. 

  • Det är bra om det finns en tanke kring det redan innan dagen börjar. Den tanken behöver sedan omprövas beroende på vad som sker under dagen. 

  • Stäm av med församlingens processansvariga innan ni delar med alla. 

  • Ibland kan det vara klokt att säga att information kring detta kommer senare, vilket ger er tid att i Eftersnacket eller vid ett senare tillfälle bestämma innehållet. Var i så fall tydlig med hur det ska kommuniceras till deltagarna och vem som har ansvar för det.

Utcheckning
Runda i storgrupp. 

Fråga att fundera på: Vad ligger högt uppe hos mig just nu? Välj en eller ett …

  • Tanke

  • Ord

  • Känsla 

Det är alltid OK att passa för den som vill.

Eftersnack
Stäm av med processansvariga i församlingen hur dagen gått samt om det är något ni behöver ändra på eller ta hänsyn till gällande nästa träff och tiden fram till dess. 

Poängtera vikten av att det önskvärda läget formuleras i skrift och med god kvalitet inför nästa träff. Be gärna att få ta del av skrivningen innan nästa träff.

Se eftersnack träff 1 för Sensus metod för lärande samtal.