Spår av idealitet – Hemmakänsla, träff 2
Fokus på spåret Hemmakänsla och utvecklingsarbete enligt metoden NÖHRA
-
Förberedelser för processledaren
Gå igenom upplägget av dagen och välj metod med mera för de olika delarna. Alternativa metoder, filmer och annat finns för de olika delarna i separat pdf.
Gör ett detaljerat tidsschema för dagen. Var beredd att justera och anpassa tidsschemat efter det som händer i gruppen och processen under dagens gång. Tänk på att ge utrymme för frågor från parkeringslistan om det finns sådana.
Säkerställ att det finns material till de övningar som valts, till exempel blädderblock och kritor.
Bestäm hur lokalen ska vara möblerad, se de olika punkterna för dagen.
Sätt upp de blädderblocksblad från förra träffen som ska användas under dagen på lämpligt ställe.
Bokning av musiker eller andra som har ett uppdrag under dagen.
Skicka ut församlingsinstruktionen (FIN) och uppmana alla att ha läst den i förväg ur perspektivet Hemmakänsla.
Se till att någon eller några har ansvar att dokumentera det som sker under dagen genom att skriva anteckningar och ta bilder. Gärna någon från församlingen. Dokumentationen sammanställs med fördel till ett minnesspår med både skriven text och bilder som beskriver vad som skett under dagens gång.
-
Förberedelser för församlingen
Skicka ut minnesspåret från förra träffen till deltagarna.
Skicka ut församlingsinstruktionen till deltagarna och uppmana dem att läsa den innan träff 2.
Eventuellt göra övningen -Intervjuer eller övningen inventering som du finner nedan.
Övning - Intervjuer
Denna övning kan göras i förväg för att få in röster som inte kommer vara på plats vid detta tillfälle. Övningen går också att göra på plats om det är att föredra.
Att göra övningen i förväg
Om ni gör övningen i förväg, dela ut uppdrag till alla eller några att intervjua till exempel kyrkvärdar, gudstjänstdeltagare, unga ledare, föräldrar till körbarn, barn i olika grupper, bibelstudiedeltagare eller andra ni kan komma på. Uppdraget är att samla in deras upplevelse av Hemmakänsla.
Exempel på frågor kan vara:
Beskriv hur det gick till när du blev ideell.
Hur kändes det?
Vad bidrar du med?
Vilka mer är där?
På vilka sätt känner du som ideell medarbetare hemmakänsla i församlingen? Beskriv och förklara.
Har du någon dröm eller önskan?
Spara svaren till senare i er process.
Att göra övningen på plats
Para ihop de som vanligtvis inte arbetar mest med varandra om det går.
Exempel på frågor kan vara
Anser du att det är enkelt att bli ideell i församlingen? Beskriv/förklara.
Vilka spår ser du av att det är enkelt att bli och vara ideell?
Hur gör anställda det enkelt för ideella?
2. Låt de som intervjuat presentera för gruppen vad de har hört.
3. Skriv ner viktiga upptäckter på blädderblock för dokumentation.
Uppgift - Inventering
Att intervjua passar inte alla. Några har styrkan att läsa dokument. Låt någon få uppgiften att i förväg ha läst igenom de dokument som finns i församlingen.
Vad står nämnt om eller signalerar hemmakänsla kring ideellt engagemang
På hemsidan
I verksamhetsplaner och verksamhetsberättelser
I lokaler
På anslagstavlan
I församlingsinstruktionen (FIN)
I handlingsplaner
I församlingstidningen
Nyhetsbrev
Presentera för gruppen, anteckna även detta på blädderblock för dokumentation.
Upplägg träff 2
Starta dagen
Välkommen
Någon från församlingen hälsar välkommen – Kyrkoherde? Ideell? (inte processledarna!)
Tankar för dagen - andakt
Bibeltext – till exempel Luk 18:17 (Ta emot Guds rike som ett barn)
Psalm - Delta med våra gåvor eller exempelvis ps 774 (Som när ett barn kommer hem om kvällen)
Berättelse om ordet Hemmakänsla
Bön
Berättelse
Det är inte bara mannen som flytt krigets Syrien som hälsar mig välkommen till kyrkan. Under mina första dagar i Bergsjöns kyrka så är det påfallande många personer som hälsar mig välkommen. /…/ att inte vara igenkänd förefaller vara skäl nog för flera att hälsa mig välkommen, ibland i förbifarten och ibland mera nyfiket: ”Vem är du?” /…/
En söndagsskoleledare berättar att hen medvetet fostrar barnen till att i samband med gudstjänsten och det efterföljande kyrkkaffet aktivt söka upp dem som är nya och säga ”hej” eller erbjuda dem att hämta en kopp kaffe. Även i Vårby Gårds kyrka är det alltså flera utöver de anställda medarbetarna som uppenbart betraktar sig som en del av kyrkans ”vi.”
Ur Kyrka i nytt landskap (Artos Norma Bokförlag, 2019) biskop Andreas Holmberg
Övning - Incheckning
Övning - Incheckning
Låt deltagarna få samtala två och två i några minuter.
Fråga sedan om några vill dela sin upplevelse i storgrupp.
Förslag på frågor
När kände du dig senast hemma i ett sammanhang?
Vad bidrog till att du kände så?
Backspegel
Att göra en Backspegel är en viktig del i en process som sker över flera tillfällen. Syftet är att aktualisera det som hände vid förra träffen, så att det på ett aktivt sätt finns med i det som ska ske under denna träff. Både på individ- och gruppnivå. Det är också ett bra sätt att hjälpa personer som inte var med vid förra tillfället att få ta del av vad som hände då, vilket underlättar det fortsatta arbetet.
Så här gör du:
I stor grupp:
Processledaren ber deltagarna att lyfta fram det som skedde vid förra träffen.
Det är ofta klokt att försöka få fram i vilken ordning de olika delarna skedde. Det kan göras genom att till exempel ställa följdfrågor som Vad gjorde vi före det? eller Vad hände sen?
Det är viktigt att det är deltagarna som gör backspegeln. Om det finns delar som deltagarna inte tar upp eller kommer ihåg kan processledaren fylla på med dessa.
Ta minnesspåret från förra träffen till hjälp att komma ihåg. Har du satt upp blädderblocksblad från förra träffen på väggarna kan du hänvisa till dem.
I mindre grupper:
Processledaren låter grupperna själva aktualisera vad som hände vid förra träffen.
Ge 5-10 minuter till samtalet.
Lyft sedan in de olika delarna i stor grupp. En grupp kan börja dela något. Sedan fyller de andra på.
MARS eller SURÖ samt NÖHRA
Aktualisera målsättning, syfte, roller, spelregler och överenskommelser som togs fram vid första träffen. Stäm av så att de fortfarande gäller.
Aktualisera parkeringslistan från förra träffen och sätt upp blädderblocksbladet.
Gå igenom agenda eller upplägget för dagen och skriv upp det på ett blädderblocksblad.
Introduktion till NÖHRA (se separat pdf om NÖHRA)
Nu kör vi!
Spåret Hemmakänsla - NÖHRA
Innan ni går in i arbetet enligt NÖHRA kan det vara bra att aktualisera det spår ni valt genom att läsa texten om spåret Hemmakänsla en gång till.
Hemmakänsla
I en församling med hemmakänsla känner många tillhörighet och utvecklas i tro, liv och ansvar.
I en församling med hemmakänsla har flera nyckel och tar egna initiativ, precis som i ett gott hem. Möten sker på djupet vid kyrkans många olika bord: köksbordet i förberedelserna, kaffebordet efter gudstjänsten, pysselbordet i verksamhet för flera åldrar, nattvardsbordet i gudstjänsten.
Precis som i ett gott hem tar många ansvar tillsammans. Alla har tillgång till skåp och lådor och kan berätta historien om flera av de saker som finns i församlingens rum. I en församling med hemmakänsla är det många som förvaltar traditionerna, för dem vidare och berättar berättelser om människorna som rör sig här.
Precis som i ett gott hem är det tryggt att ta med nya personer till gemenskapen. Hemmakänslan gör att många känner ett värdskap och kan välkomna och introducera nya.
I ett välkomnande hem ryms många. Alla får utrymme i sin roll med de gåvor som givits var och en. Det kan vara praktiska uppgifter i gudstjänsten eller vardagens verksamheter. Det kan vara att leda olika typer av samtal om tro och liv, och det kan vara att fira gudstjänst tillsammans, att be för och med varandra.
Övning – Igångsättare!
Cirka 15 minuter
En igångsättare vill få er att komma in i ämnet, få många att vara delaktiga och samtidigt ge energi.
Oavslutade meningar
Lär dig mer om metoden: https://www.sensus.se/ledare/metodbanken/oavslutade-meningar/#section-description
Förslag på meningar
Hemma betyder att…
När jag är bekväm känner jag mig…
När jag möter någon jag inte träffat förut säger jag…
Jag känner mig välkommen när…
När jag är ny skulle jag vilja…
Jag känner mig trygg när…
Några viktiga delar i ett hem är att…
Jag känner mig glad när…
Nuläge
Introduktion
Se separat pdf med introduktion till processmodellen NÖHRA.
Beskriv syftet med att ta fram ett nuläge och gärna också vilken ”nivå” ni vill att det ska handla om. Även fast det är individer som delar erfarenheter är syftet främst att ta fram nuläget i församlingen som helhet. Se till att fokus ligger på just upplevelse, känsla eller nivå av hemmakänsla i det som tas fram.
Fundera under förberedelserna på om ni vill göra en eller båda av övningarna Ta fram ett Nuläge.
Ta fram ett nuläge
Frågor som kan hjälpa er att sammanfatta Nuläget
Hur ser hemmakänslan ut i församlingen?
Känner ni igen er i texten om hemmakänsla ovan?
Beskriv ert nuläge tillsammans.
Fundera på hur obekväma upplevelser av nuläget kan få bli synliga.
Hur uttrycks Hemmakänsla i församlingsinstruktionen?
Fundera under förberedelserna på hur ni vill arbeta?
Helgrupp
Kategorivis – ideella, förtroendevalda och anställda medarbetare
Tvärgrupper
Ta med resultat från intervjuer och inventering om ni gjort någon av dessa övningar som finns beskrivna under rubriken ”Förberedelser för församlingen”.
Nedan finns förslag på en metod metoder att använda till frågorna.
Övning - Open space
Cirka 40 minuter
Låt deltagarna fundera på olika frågeställningar kring Hemma känslan idag. Skriv en frågeställning/tema på ett blädderblock. Lägg de olika papperen på olika bord i rummet. Låt deltagarna få gå runt i rummet och samtala vid de bord de tycker är extra intressant (ca 15 min). Alla får byta när de vill. När de tycker att något viktigt kommer upp i samtalet skriver de ner det på papperet.
Samlas i helgrupp. Läs upp det som står på varje papper. Fundera på om det är något ni missar i ert nuläge. Lägg till även det.
Samla ihop nuläget
Avsluta passet med att sammanställa det ni pratat om och fått fram under passet. Gör tillsammans i gruppen en lista.
Bestäm hur ni vill sammanfatta och formulera ett gemensamt nuläge.
Den som är ansvarig för dokumentation skriver ner det som kommit fram gällande Nuläge och ser till att det finns tillgängligt vid nästa tillfälle.
Vilka mer behöver höra eller läsa detta?
Vems ansvar är det att berätta vidare?
Önskvärt läge
Introduktion
Se separat pdf med introduktion till processmodellen NÖHRA.
Om vi tillsammans fick måla upp ett önskvärt läge i församlingen utifrån hemmakänsla, hur skulle vi vilja att det var? Vad är det vi ser i nuläget som behöver utvecklas? Vad skulle vi göra annorlunda i det önskade läget? Hur tycker, tänker, känner och samverkar vi i det önskade läget?
I arbetet med att ta fram ett önskvärt läge är det viktigt att ta fram allas drömmar och längtan, men också att koppla det till församlingsinstruktionen. I mötet mellan dessa formuleras ett önskvärt läge - så här tänker församlingen kring hemmakänsla!
Under avsnittet Önskvärt läge finns följande delar med:
Övning – kom igång med ert kreativa flöde
Drömförsamlingen
Det här vet jag, det här tror jag, det här vill jag veta.
Sammanfatta önskvärt läge
Linjeövning kring önskvärt läge
Om ni har tid går det med fördel att göra alla övningarna. Om det inte finns tid att göra alla delar så väljer ni att antingen göra Drömförsamlingen eller Pratpromenad plus Hissbudskap. De andra övningarna är alltid med.
Drömförsamlingen finns med som förslag i upplägget för alla nio spår. Om ni gjort den förut kan ni göra en kortare variant som finns beskriven nedan och sedan fortsätta med de andra två övningarna.
Övning – Kom igång med ert kreativa flöde
Att ta fram ett önskvärt läge är en kreativ fas där deltagarna ska hitta sina drömmar och visioner. Syftet är att skapa motivation och förändringslängtan att göra det som behövs för att nå det önskvärda läget.
Mingelparty
Cirka 10 minuter
Lär dig mer om metoden: https://www.sensus.se/ledare/metodbanken/positivt-mingel/#section-description
Låt gruppen mingla utifrån frågan:
Berätta om en positiv erfarenhet av att få känna sig hemma på en annan plats än där du bor.
Fortsätt sedan med nästa övning.
Övning - Drömförsamlingen
Syftet med övningen är att staka ut en riktning i förändringsprocessen mot ökad Hemmakänsla, samt att få motivation och förändringslängtan att vilja gå i den riktningen. Det sker genom att alla tillsammans får möjlighet att gestalta och sätta ord på det som församlingen drömmer om att vara och att åstadkomma.
Övningen kan också bidra till att skapa en gemensam förståelse hos många kring vad församlingen drömmer om att vara. När många känner Hemmakänsla och medägarskap i utvecklingsprocessen skapas kraft att kunna åstadkomma den förändring som behövs för att närma sig drömmen och det önskvärda läget.
Övningen finns i två varianter som båda har sina fördelar. I den ena samtalar och jobbar grupperna tillsammans direkt från start. I den andra börjar övningen på individnivå för att sedan bli gemensam för gruppen. Båda varianterna avslutas med att det tas fram helhetsbild för alla deltagare med utgångspunkt i vad som respektive grupp delar.
Läs igenom båda varianterna som en del av förberedelserna och bestäm vilken du tror passar bäst i sammanhanget. Inledningen, som processledaren håller i, är den samma för båda varianterna. Det är när deltagarna börjar arbeta i grupper som det skiljer sig åt.
Instruktion – möblering och grupper
Sitt 4–6 personer runt ett bord. På bordet finns ett blädderblocksblad, pennor och kritor.
Inledning
Processledaren säger följande:
Gör som barnen, gå in i lekens värld! Plötsligt är du där och allt är möjligt. Tänk fritt. Dröm fritt. Vägen dit finns inte. Plötsligt är fantasin verklighet!
Processledaren fortsätter och berättar (deltagarna får gärna blunda och visualisera)
Tänk dig en dag 3–5 år framåt i tiden. Du är på väg till din kyrka och när du närmar dig börjar du ana att det är något som är annorlunda. Ett mirakel har skett och det har blivit precis som du drömmer om att det ska vara. Du har inte kunnat påverka det. Det finns inte heller någon begränsning i budget eller vilka som är där eller vad som händer där. Släpp drömmen fri! Inget är fel – allt får plats! Sök drömmen, inte vägen dit!
Hur är det då?
Vad har hänt?
Vad ser du?
Hur känns det?
Hur luktar det?
Vilka är där?
Vad gör de?
Vilka märker att det har hänt?
Hur märker de det?
Hur märker du det?
Processledaren läser upp frågorna ovan och avslutar med.
Fokusera på vad som är annorlunda, inte hur!
Variant 1 (15–20 min)
Deltagarna i grupperna börjar samtala om vad de ser i sina drömmar. När någon säger något säger eller visar de andra, Jajamän! Den som sagt något, eller någon annan, målar det på blädderblocksbladet. Var tydlig med att det inte är någon teckningstävling! När alla har sagt sitt eller när tiden för den här delen av övningen är slut samtalar gruppen tillsammans en stund kring följande frågor:
Vad är det vi ser när vi ser på helheten av det som finns på papperet? Hur känns det?
Vad ser vi i drömmen som kan kopplas till perspektivet hemmakänsla?
De delar som gruppen har gemensamt kring hemmakänsla i sina drömmar kan skrivas ner i mitten på blädderblocksbladet.
Variant 2 (30 min)
Sitt en stund i din dröm (1–2 min). I tystnad.
Sitt en stund i din dröm (1–2 min). I tystnad.
När du tagit in allt du ser, hör, känner och doftar börjar du gestalta det på din del av blädderblocksbladet. Rita helst, (OBS, ingen teckningstävling) men det går också bra att skriva några ord. Även denna del sker i tystnad (5–8 min).
När alla gestaltat sin dröm på blädderblocksbladet går ni laget runt och berättar om er dröm. Den som inte talar lyssnar endast, inga kommentarer till varandras drömmar ännu. Men gärna bekräftande nickar och leenden! (cirka 10 min)
När alla har sagt sitt samtalar gruppen tillsammans en stund kring följande frågor:
- Vad är det vi ser när vi ser på helheten av det som finns på papperet? Hur känns det?
- Vilka likheter ser vi mellan varandras drömmar? Skillnader?
- Vad ser vi i drömmen som kan kopplas till perspektivet hemmakänsla?
De delar som gruppen har gemensamt kring enkelhet i sina drömmar kan skrivas ner i mitten på blädderblocksbladet. (cirka 10 min)
Avslutning av Drömförsamlingen – gemensam för båda varianterna
När alla grupper är klara får de var och en berätta vad gruppen kommit fram till, speciellt det som kommit fram kopplat till enkelhet.
Processledaren noterar detta på whiteboard eller blädderblock.
Efter att alla grupper delat med sig förs samtal i storgrupp om vad som är helt eller delvis är gemensamt för alla eller de flesta grupperna. Det blir stommen till det gemensamma önskvärda läget gällande det valda spåret.
Samtala i storgrupp och fyll på med ytterligare saker som kan vara med i det gemensamma önskvärda läget om 3–5 år gällande enkelhet i församlingslivet (cirka 10–15 min).
Om ni redan gjort Drömförsamlingen i ett tidigare spår
Ta fram materialet och fundera på
Ser ni spår av hemmakänsla i den?
Vilka är det som upplever att det är enkelt?
Vad har bidragit till deras möjlighet att få känna hemmakänsla?
Behöver något ritas dit i bilderna? Gör det!
Övning - Det här vet jag, det här tror jag, det här vill jag veta
Cirka 30 minuter
Lär dig mer om metoden: https://www.sensus.se/ledare/metodbanken/det-har-vet-jag-det-har-tror-jag-det-har-vill-jag-veta/
En metod för att ta reda på deltagarnas intressen och förkunskaper inom ett specifikt ämne. Metoden bidrar även till att skapa delaktighet kring ämnet.
Kolumnerna ska vara utifrån att det finns hemma-känsla hos alla som är i församlingen. Vad vet vi om hur det är då? Vad tror vi om det? Har vi några frågetecken vi behöver reda ut?
Presentera för varandra. Stryk under det som många har tagit upp. Det blir extra viktigt att ta med in i arbetet med det önskvärda läget.
Sammanfatta önskvärda läget
Cirka 20 minuter
Instruktion
Samlas i helgrupp.
Alla får skriva lappar. ”Något viktigt jag har hört om önskvärda läget”. 2–3 lappar var.
Bilda en anslagstavla av lapparna.
Summera det ni hört under båda övningarna. Vilka viktiga delar finns att ta med vidare kring Önskvärda läget?
Paus
Om vädret är fint kan det vara skönt att få en paus i rörelse. Om det känns rätt för gruppen kan deltagarna gå några stycken tillsammans och reflektera kring någon frågeställning (kallas ibland för walk & talk).
Under tiden hinner processledarna och eventuellt någon från församlingen klustra och ordna innehållet i det önskvärda läget.
Övning - Linjeövning
Syfte
Övningen och samtalet ger en bra bild av det upplevda nuläget samt hur nära eller långt borta det formulerade önskvärda läget är. Om alla eller de flesta står väldigt nära det önskvärda läget (10 på linjen) kanske det behövs ett mera utmanande önskvärt läge, till exempel.
Instruktion
Hitta en plats i lokalerna där alla ryms att stå på en linje.
I ena änden av linjen tänker ni er det önskvärda läget som ni nyss tagit fram. I andra änden av linjen tänker ni en situation där det inte alls är så, kanske det motsatta.
Låt deltagarna fundera på var de upplever att församlingen är just nu, i relation till de båda ändarna i linjen (från 1 till 10, där 10 när det önskvärda läget).
Därefter får de ställa sig där på linjen.
Låt några röster höras från de som står närmast 1, i mitten och närmast 10. Varför står de där?
Sedan fritt samtal.
Dokumentation
Processledarna och några från församlingen ansvarar för att skriva en text med det önskvärda läget som ska finnas tillgänglig inför nästa tillfälle. Tänk på att skriva i presens, som att det är!
Hinder
Introduktion
Se separat pdf med introduktion till processmodellen NÖHRA.
I den här delen ska ni beskriva läget som det faktiskt är, sortera inte bort det som är obekvämt eller svårt. Låt alla komma till tals! Låt det här steget gå ganska fort. Identifiera allt, men grotta inte ner er!
Övning -Tvärtom
För grundinstruktioner se Sensus metodbank https://www.sensus.se/ledare/metodbanken/tvartomovning/
Fråga att utgå ifrån
Vad kan vi göra för att få så lite Hemmakänsla som möjligt i församlingslivet?
När alla förslag finns uppskrivna på whiteboard eller blädderblocksblad leder processledaren ett samtal med syfte att klustra de olika förslagen. Om det känns relevant kan processledaren låta deltagarna välja ut några av hindren som känns extra viktiga för församlingen att synliggöra och sedan försöka undvika eller komma runt i den fortsatta processen. Förslagsvis genom att pluppa.
När det är gjort görs sista delen i övningen som handlar om att vända på begreppen så att de i stället blir till bra förslag på sådant som kan bidra till att stärka hemmakänslan. Detta tas sedan med som möjliga saker att lyfta in under punkten aktivitet i NÖHRA. Även listan från övningen- tvärtom samt de 3–5 specifika hindren som eventuellt valts ut sparas för att användas under punkten aktivitet.
Resurser
Introduktion
Se separat pdf med introduktion till processmodellen NÖHRA.
Resurser är allt som hjälper oss att ta oss från nuläget till önskvärt läge. Det kan vara allt från metoder till kurser, pengar, personer, lokaler, samverkan eller ny kunskap. Resurser finns både inom den egna organisationen och i samverkan med andra aktörer.
Ibland behövs det att processledaren hjälper gruppen att bli kreativa och nytänkande när det gäller att ta fram vilka resurser som finns. Låt deltagarna börja själva men var beredd att utmana och peppa om det behövs.
Övning – Inventering av resurser
Processledaren frågar i storgrupp vilka olika kategorier av resurser som kan finnas, se exemplen ovan.
Låt deltagarna komma med idéer och var beredd att fylla på med egna förslag om det är något viktigt som inte kommer upp.
Lista de olika kategorierna på blädderblocksblad.
Låt sedan deltagarna ta med sig eller fota av listan på olika typer av resurser ut i grupper och samtala utifrån följande två frågor: (Är det bra väder kan man göra en walk & talk)
Vilka resurser finns inom och runt/utanför församlingen för att nå önskvärt läge?
Vilka resurser har Ideellt forum, Sensus, stiften, nationell nivå?
Grupperna skriver ner de resurser de hittar på post-it lappar.
Under gruppsamtalen har processledaren förberett blädderblocksblad med de olika typerna av resurser som listats.
Grupperna delar sedan med sig i storgrupp genom att gå fram och läsa upp vad som står på post-it lapparna och fästa dem på lämpligt blädderblocksblad.
Vid behov kan processledaren klustra så att lappar som ligger nära varandra i innehåll förs ihop.
Blädderblocksbladen med listor på resurser tas med in i det fortsatta arbetet under aktivitet i NÖHRA.
Kompletterande övningar om det finns tid
Den viktigaste resursen är alltid människorna i församlingen. Som hjälp för komma vidare i tänket kring hur varje individ ska komma till sin rätt och blomma – växa - kan ni använda någon av följande metoder.
Kompetensisberget
https://www.sensus.se/ledare/metodbanken/kompetens-isberget/
Blomstrasamtal - delarna Vad vill du och Vad har du
https://www.svenskakyrkan.se/filer/560687/Blomstra-samtal.pdf?ptid=
Avslutning av dagen
Om det finns tid kvar av dagen efter arbetet med nuläge, önskvärt läge, hinder och resurser går det att avsluta dagen med den första övningen under punkten aktiviteter - Det viktigaste steget. Övningen finns beskriven under träff 3. Den är direkt kopplad till det önskvärda läget och är i sig en positiv och framåtsyftande övning som fungerar bra som avslutning.
Om det inte finns tid till den övningen avslutas dagen med följande:
Att tänka på inför nästa gång
Gå igenom med alla vad som ska göras inför nästa gång.
Det är bra om det finns en tanke kring det redan innan dagen börjar. Den tanken behöver sedan omprövas beroende på vad som sker under dagen.
Stäm av med församlingens processansvariga innan ni delar med alla.
Ibland kan det vara klokt att säga att information kring detta kommer senare, vilket ger er tid att i Eftersnacket eller vid ett senare tillfälle bestämma innehållet. Var i så fall tydlig med hur det ska kommuniceras till deltagarna och vem som har ansvar för det.
Utcheckning
Runda i storgrupp.
Fråga att fundera på: Vad ligger högt uppe hos mig just nu? Välj en eller ett …
Tanke
Ord
Känsla
Det är alltid OK att passa för den som vill.
Eftersnack
Stäm av med processansvariga i församlingen hur dagen gått samt om det är något ni behöver ändra på eller ta hänsyn till gällande nästa träff och tiden fram till dess.
Poängtera vikten av att det Önskvärda läget formuleras i skrift och med god kvalitet inför nästa träff. Be gärna att få ta del av skrivningen innan nästa träff.
Se eftersnack träff 1 för Sensus metod för lärande samtal.