Spår av idealitet – Enkelhet, träff 2
Fokus på spåret Enkelhet och utvecklingsarbete enligt metoden NÖHRA
-
Förberedelser för processledaren
Gå igenom upplägget av dagen och välj metod med mera för de olika delarna. Alternativa metoder, filmer och annat finns för de olika delarna i separat pdf.
Gör ett detaljerat tidsschema för dagen. Var beredd att justera och anpassa tidsschemat efter det som händer i gruppen och processen under dagens gång. Tänk på att ge utrymme för frågor från parkeringslistan om det finns sådana.
Säkerställ att det finns material till de övningar som valts, till exempel blädderblock och kritor.
Bestäm hur lokalen ska vara möblerad, se de olika punkterna för dagen.
Sätt upp de blädderblocksblad från förra träffen som ska användas under dagen på lämpligt ställe.
Bokning av musiker eller andra som har ett uppdrag under dagen.
Skicka ut församlingsinstruktionen (FIN) och uppmana alla att ha läst den i förväg ur perspektivet Delaktighet.
Se till att någon eller några har ansvar att dokumentera det som sker under dagen genom att skriva anteckningar och ta bilder. Gärna någon från församlingen. Dokumentationen sammanställs med fördel till ett minnesspår med både skriven text och bilder som beskriver vad som skett under dagens gång.
-
Förberedelser för församlingen
Skicka ut minnesspåret från förra träffen till deltagarna.
Skicka ut församlingsinstruktionen till deltagarna och uppmana dem att läsa den innan träff 2.
Eventuellt göra övningen -Intervjuer eller övningen inventering som du finner nedan.
Mellan första och andra träffen finns möjlighet för församlingen att göra vissa moment som sedan kan användas vid tillfälle två. Processledaren och processansvarig i församlingen beslutar om de ska göra någon av de föreslagna övningarna nedan. Genom intervjuerna får man kunskap av den praktiska delen av delaktighet i församlingen och genom inventering den teoretiska delen.
Övning - Intervjuer
Denna övning kan göras i förväg för att få in röster som inte kommer vara på plats vid detta tillfälle. Övningen går också att göra på plats om det är att föredra.
Att göra övningen i förväg
Om ni gör övningen i förväg, dela ut uppdrag till alla eller några att intervjua till exempel kyrkvärdar, gudstjänstdeltagare, unga ledare, föräldrar till körbarn, barn i olika grupper, bibelstudiedeltagare eller andra ni kan komma på. Uppdraget är att samla in deras upplevelse av Enkelhet.
Exempel på frågor kan vara:
Beskriv hur det gick till när du blev ideell.
Hur kändes det?
Vad bidrar du med?
Vilka mer är där?
Anser du att det är enkelt att vara ideell medarbetare? Beskriv och förklara.
Har du någon dröm eller önskan?
Spara svaren till senare i er process.
Att göra övningen på plats
Om ni väljer att göra övningen på plats kan ni genomföra intervjuer med varandra. Tänk igenom så att det finns tid för övningen i upplägget för dagen.
Para ihop de som vanligtvis inte arbetar mest med varandra om det går.
Exempel på frågor kan vara
Anser du att det är enkelt att bli ideell i församlingen? Beskriv/förklara.
Vilka spår ser du av att det är enkelt att bli och vara ideell?
Hur gör anställda det enkelt för ideella?
Låt de som intervjuat presentera för gruppen vad de har hört.
Skriv ner viktiga upptäckter på blädderblock för dokumentation.
Uppgift - Inventering
Att intervjua passar inte alla. Några har styrkan att läsa dokument. Låt någon få uppgiften att i förväg ha läst igenom de dokument som finns i församlingen.
Vad står nämnt om eller signalerar enkelhet kring ideellt engagemang
På hemsidan
I verksamhetsplaner och verksamhetsberättelser
I lokaler
På anslagstavlan
I församlingsinstruktionen (FIN)
I handlingsplaner
I församlingstidningen
Nyhetsbrev
Presentera för gruppen, anteckna även detta på blädderblock för dokumentation.
Upplägg träff 2
Starta dagen
Välkommen
Någon från församlingen hälsar välkommen – Kyrkoherde? Ideell?
Tankar för dagen - andakt
Bibeltext – till exempel Luk 18:17 (Ta emot Guds rike som ett barn)
Psalm - Delta med våra gåvor eller exempelvis 791 Du vet väl om att du är värdefull
Berättelse om ordet Enkelhet
Bön
Berättelse
Skulle du kunna tänka dig att vara vaktmästare i kyrkan någon helg i månaden?
Inte någon som vaktar kyrkan utan någon som öppnar och välkomnar. Jag har alltid velat bidra på något sätt men inte vetat med vad. Att ett gott värdskap är av stor betydelse har jag alltid känt. Att alla skall känna sig välkomna och att det skall vara lätt att både komma till kyrkan men också att få använda kyrkan har varit viktigt för mig så jag svarade ja.
Hen som frågade gjorde det enkelt för mig att förstå uppdraget. Jag fick en tydlig beskrivning vad som krävdes och jag fick en utbildning och någon att fråga. Att få en egen nyckel var en självklarhet. Flera i arbetslaget gjorde det enkelt för mig som ville ha ett uppdrag.
För mig va uppdraget meningsfullt och jag kände en stolthet över min kyrka på ett sätt som jag aldrig tidigare känt.
Övning - Incheckning
Låt deltagarna få samtala två och två i några minuter.
Fråga sedan om några vill dela sin upplevelse i storgrupp.
Förslag på frågor att samtala om
När kände du dig senast delaktig i ett sammanhang?
Vad bidrog till att du kände så?
Backspegel
Att göra en Backspegel är en viktig del i en process som sker över flera tillfällen. Syftet är att aktualisera det som hände vid förra träffen, så att det på ett aktivt sätt finns med i det som ska ske under denna träff. Både på individ- och gruppnivå. Det är också ett bra sätt att hjälpa personer som inte var med vid förra tillfället att få ta del av vad som hände då, vilket underlättar det fortsatta arbetet.
Så här gör du:
I stor grupp:
Processledaren ber deltagarna att lyfta fram det som skedde vid förra träffen.
Det är ofta klokt att försöka få fram i vilken ordning de olika delarna skedde. Det kan göras genom att till exempel ställa följdfrågor som
Vad gjorde vi före det?
eller Vad hände sen?
Det är viktigt att det är deltagarna som gör backspegeln. Om det finns delar som deltagarna inte tar upp eller kommer ihåg kan processledaren fylla på med dessa.
Ta minnesspåret från förra träffen till hjälp att komma ihåg. Har du satt upp blädderblocksblad från förra träffen på väggarna kan du hänvisa till dem.
I mindre grupper:
Processledaren låter grupperna själva aktualisera vad som hände vid förra träffen.
Ge 5-10 minuter till samtalet.
Lyft sedan in de olika delarna i stor grupp. En grupp kan börja dela något. Sedan fyller de andra på.
MARS eller SURÖ samt NÖHRA
Aktualisera målsättning, syfte, roller, spelregler och överenskommelser som togs fram vid första träffen. Stäm av så att de fortfarande gäller.
Aktualisera parkeringslistan från förra träffen och sätt upp blädderblocksbladet.
Gå igenom agenda eller upplägget för dagen och skriv upp det på ett blädderblocksblad.
Introduktion till NÖHRA (se separat pdf om NÖHRA)
Nu kör vi!
Spåret Delaktighet - NÖHRA
Innan ni går in i arbetet enligt NÖHRA kan det vara bra att aktualisera det spår ni valt genom att läsa texten om spåret Enkelhet en gång till.
Enkelhet
I en församling som präglas av enkelhet utvecklas människor i tro, liv och ansvar.
Där enkelhet råder är det lätt för den som vill, att hitta sin uppgift som ideell medarbetare. Enkelhet är ett förhållningssätt som handlar om att möjliggöra för andras och varandras engagemang i församlingslivet. Det ska vara lätt att finna sin uppgift och hitta olika möljigheter till engagemang i all kommunikation både digitalt och relationellt.
Mandatet är brett, varje medarbetare kan tillfråga personer om att engagera sig ideellt. Det är också enkelt att föreslå och genomföra det som ännu inte finns som uppgift. Kyrkoherden Församlingen leds så att andra kan leda, så att andra i sin tur kan leda …
Onödiga hinder är borta; ideella medarbetare har tillgång till det de behöver för att kunna utföra uppdraget på bästa sätt, så som nycklar, pedagogiskt material, inloggningar, kopiator och skrivare, kök, kyrkan, musikinstrument med mera. Det finns stödstrukturer som frigör och förenklar det som är viktigt på riktigt, det som bär och låter engagemanget få blomma ut.
Församlingen är transparent. Kommunikationen är enkel och öppen för alla medarbetare. När medarbetare får nya idéer är det lätt att ta dem vidare. Ett positivt och öppet bemötande gör det enkelt att vara frimodig. I församlingen är det självklart att det alltid finns plats för en till.
Nuläge
Förväntningar och farhågor
Introduktion
Se separat pdf med introduktion till processmodellen NÖHRA.
Under avsnittet nuläge finns följande delar
Ta fram ett nuläge
Övning – Brainstorm
Övning – Fiskskål
Samla ihop nuläge
Beskriv syftet med att ta fram ett nuläge och gärna också vilken ”nivå” ni vill att det ska handla om. Även fast det är individer som delar erfarenheter är syftet främst att ta fram nuläget i församlingen som helhet. Se till att fokus ligger på just upplevelse, känsla eller nivå av Enkelhet i det som tas fram.
Fundera under förberedelserna på om ni vill göra en eller båda av övningarna Ta fram ett Nuläge.
Ta fram ett nuläge
Frågor som kan hjälpa er att sammanfatta Nuläget
Hur ser Enkelheten ut i församlingen?
Känner ni igen er i texten om Enkelhet ovan?
Fundera på hur obekväma upplevelser av nuläget kan få bli synliga.
Hur uttrycks Enkelhet i församlingsinstruktionen?
Fundera under förberedelserna på hur ni vill arbeta?
Helgrupp
Kategorivis – ideella, förtroendevalda och anställda medarbetare
Tvärgrupper
Ta med resultat från intervjuer och inventering om ni gjort någon av dessa övningar som finns beskrivna under rubriken ”Förberedelser för församlingen”.
Nedan finns några olika metoder att använda. Välj den som du tror passar er grupp bäst.
Övning - Brainstorm
Läs om metoden:
https://www.sensus.se/ledare/metodbanken/brainstorm/
Brainstorma kring ett ord, en mening eller en fråga exempelvis ”Hur märker ni enkelhet för idealitet idag?” eller ”Beskriv enkelhet för idealitet i församlingen”
Om ni har arbetat i mindre grupper, låt alla grupper presentera det de upptäckt. Låt någon samtidigt göra en stor gemensam bild för vad som presenterats.
När alla presenterat, har vi missat något? Skriv i så fall in det också.
Övning - Fiskskålen
Läs om metoden:
https://www.sensus.se/ledare/metodbanken/fiskskal/
Välj ut några som börjar i inre cirkeln. Välj också någon (processledaren) som sitter vid sidan av och dokumenterar det som sägs. Skriv gärna på datorn så kan ni titta på det tillsammans på en gång när ni samlar ihop Nuläget.
Här är några förslag på samtalsfrågor:
När nya idéer kommer upp till ytan är det lätt att ta dem vidare?
Hur ser det ut i församlingen?
Vad betyder enkelhet här och hur skapas den?
Bidrar alla till enkelhet eller bara någon?
Beskriv ert nuläge tillsammans.
Fundera på hur obekväma upplevelser av nuläget kan få bli synliga.Kan man i församlingsinstruktionen se spår av enkelhet?
Samla ihop nuläget
Avsluta passet med att sammanställa det ni pratat om och fått fram under passet. Gör tillsammans i gruppen en lista.
Bestäm hur ni vill sammanfatta och formulera ett gemensamt nuläge.
Den som är ansvarig för dokumentation skriver ner det som kommit fram gällande Nuläge och ser till att det finns tillgängligt vid nästa tillfälle.
Vilka mer behöver höra eller läsa detta?
Vems ansvar är det att berätta vidare?
Önskvärt läge
Introduktion
Se separat pdf med introduktion till processmodellen NÖHRA.
Under avsnittet Önskvärt läge finns följande delar
Övning – kom igång med ert kreativa flöde
Drömförsamlingen
Pratpromenad och Hissbudskap
Sammanfatta önskvärt läge
Linjeövning kring önskvärt läge
Om ni har tid går det med fördel att göra alla övningarna. Om det inte finns tid att göra alla delar så väljer ni att antingen göra Drömförsamlingen eller Pratpromenad plus Hissbudskap. De andra övningarna är alltid med.
Drömförsamlingen finns med som förslag i upplägget för alla nio spår. Om ni gjort den förut kan ni göra en kortare variant som finns beskriven nedan och sedan fortsätta med de andra två övningarna.
Övning – Kom igång med ert kreativa flöde
Att ta fram ett önskvärt läge är en kreativ fas där deltagarna ska hitta sina drömmar och visioner. Syftet är att skapa motivation och förändringslängtan att göra det som behövs för att nå det önskvärda läget.
Instruktion
Välj en övning för att få i gång ett kreativt flöde.
Skriv en dikt om din dröm av enkelhet
Här föreslår vi mallar för diktskrivning. Eller kylskåpspoesi. Eller fråga AI, mata in det som är viktigt för er.
Hämta en sak
Låt alla hämta en sak som berättar något om drömmen av hög enkelhet. Dela i en liten eller stor grupp.
Bildspråk
Använd exempelvis materialet Bildspråk eller vykort. Lägg ut på ett bord. Låt alla välja en bild och berätta något om sin dröm av enkelhet.
Fortsätt sedan med nästa övning.
Övning - Drömförsamlingen
Syftet med övningen är att staka ut en riktning i förändringsprocessen mot ökad delaktighet, samt att få motivation och förändringslängtan att vilja gå i den riktningen. Det sker genom att alla tillsammans får möjlighet att gestalta och sätta ord på det som församlingen drömmer om att vara och att åstadkomma.
Övningen kan också bidra till att skapa en gemensam förståelse hos många kring vad församlingen drömmer om att vara. När många känner delaktighet och medägarskap i utvecklingsprocessen skapas kraft att kunna åstadkomma den förändring som behövs för att närma sig drömmen och det önskvärda läget.
Övningen finns i två varianter som båda har sina fördelar. I den ena samtalar och jobbar grupperna tillsammans direkt från start. I den andra börjar övningen på individnivå för att sedan bli gemensam för gruppen. Båda varianterna avslutas med att det tas fram helhetsbild för alla deltagare med utgångspunkt i vad som respektive grupp delar.
Instruktion – möblering och grupper
Sitt 4–6 personer runt ett bord. På bordet finns ett blädderblocksblad, pennor och kritor.
Inledning
Processledaren säger följande:
Gör som barnen, gå in i lekens värld! Plötsligt är du där och allt är möjligt. Tänk fritt. Dröm fritt. Vägen dit finns inte. Plötsligt är fantasin verklighet!
Processledaren fortsätter och berättar (deltagarna får gärna blunda och visualisera)
Tänk dig en dag 3–5 år framåt i tiden. Du är på väg till din kyrka och när du närmar dig börjar du ana att det är något som är annorlunda. Ett mirakel har skett och det har blivit precis som du drömmer om att det ska vara. Du har inte kunnat påverka det. Det finns inte heller någon begränsning i budget eller vilka som är där eller vad som händer där. Släpp drömmen fri! Inget är fel – allt får plats! Sök drömmen, inte vägen dit!
Hur är det då?
Vad har hänt?
Vad ser du?
Hur känns det?
Hur luktar det?
Vilka är där?
Vad gör de?
Vilka märker att det har hänt?
Hur märker de det?
Hur märker du det?
Processledaren läser upp frågorna ovan och avslutar med.
Fokusera på vad som är annorlunda, inte hur!
Variant 1 (15–20 min)
Deltagarna i grupperna börjar samtala om vad de ser i sina drömmar. När någon säger något säger eller visar de andra, Jajamän! Den som sagt något, eller någon annan, målar det på blädderblocksbladet. Var tydlig med att det inte är någon teckningstävling! När alla har sagt sitt eller när tiden för den här delen av övningen är slut samtalar gruppen tillsammans en stund kring följande frågor:
Vad är det vi ser när vi ser på helheten av det som finns på papperet? Hur känns det?
Vad ser vi i drömmen som kan kopplas till perspektivet Delaktighet?
De delar som gruppen har gemensamt kring delaktighet i sina drömmar kan skrivas ner i mitten på blädderblocksbladet.
Variant 2 (30 min)
Sitt en stund i din dröm (1–2 min). I tystnad.
När du tagit in allt du ser, hör, känner och doftar börjar du gestalta det på din del av blädderblocksbladet. Rita helst, (OBS, ingen teckningstävling) men det går också bra att skriva några ord. Även denna del sker i tystnad (5–8 min).
När alla gestaltat sin dröm på blädderblocksbladet går ni laget runt och berättar om er dröm. Den som inte talar lyssnar endast, inga kommentarer till varandras drömmar ännu. Men gärna bekräftande nickar och leenden! (cirka 10 min)
När alla har sagt sitt samtalar gruppen tillsammans en stund kring följande frågor:
Vad är det vi ser när vi ser på helheten av det som finns på papperet? Hur känns det?
Vilka likheter ser vi mellan varandras drömmar? Skillnader?
Vad ser vi i drömmen som kan kopplas till perspektivet enkelhet?
De delar som gruppen har gemensamt kring enkelhet i sina drömmar kan skrivas ner i mitten på blädderblocksbladet. (cirka 10 min)
Avslutning av Drömförsamlingen – gemensam för båda varianterna
När alla grupper är klara får de var och en berätta vad gruppen kommit fram till, speciellt det som kommit fram kopplat till enkelhet.
Processledaren noterar detta på whiteboard eller blädderblock.
Efter att alla grupper delat med sig förs samtal i storgrupp om vad som är helt eller delvis är gemensamt för alla eller de flesta grupperna. Det blir stommen till det gemensamma önskvärda läget gällande det valda spåret.
Samtala i storgrupp och fyll på med ytterligare saker som kan vara med i det gemensamma önskvärda läget om 3–5 år gällande enkelhet i församlingslivet (cirka 10–15 min).
Avslutning av Drömförsamlingen – gemensam för båda varianterna
Ta fram materialet och fundera på
Ser ni spår av enkelhet i den?
Vilka är det som upplever att det är enkelt?
Vad har bidragit till deras möjlighet att få känna enkelhet?
Behöver något ritas dit i bilderna? Gör det!
Övning - Pratpromenad
Skicka ut 2–3 personer i varje grupp
Uppgiften är att samtala om det önskvärda läget av enkelhet kring idealitet i församlingen. Prata som att det är nutid. Ni befinner er i det önskvärda läget. Berätta för varandra hur det ser ut.
Avsluta promenaden med att spela in ett kort videoklipp. Använd detta som utgångspunkt:
”Nu befinner vi oss här i vårt önskvärda läge. Vad ser ni? Vad känner ni? Vilka är där?” titta på alla tillsammans i helgrupp.
Ta en bild och visa och berätta om ert önskvärda läge för hela gruppen.
Övning - Hissbudskap
Läs mer om metoden:
https://www.sensus.se/ledare/metodbanken/hissbudskap/
I den här varianten kommer vi utveckla budskapet i tre nivåer. Arbeta i par. Eventuellt kan ni byta par för varje nivå. Fundera vad som blir bäst för er grupp. Samla ihop övningen när ni gjort alla nivåer.
Det är också möjligt att enbart jobba med att ta fram ett hissbudskap, vilket kan vara användbart för att sprida och förankra det önskvärda läget i församlingen. Lägg i så fall mera tid på Hissbudskapet och försök att hitta det gemensamma i de olika förslag som kommer upp. Formulera sedan ett gemensamt förslag till Hissbudskap som ni går vidare med.
Hissbudskap
Tänk att du åker hiss med någon och ska säga hur ni önskar ha det kring delaktighet i er församling. Kanske har du 10 sek på dig. Det är typ en mening som hinns med att säga. Vad säger du då?
Korridorsbudskap
Tänk om personen du pratar med följer med dig i korridoren, då har du kanske 1 min på dig, vad berättar du då?
Kontorsbudskap
Sammanställ vad ni tänker och samtalat om, då kan du berätta för någon som är ännu mer intresserad. Vilka mer behöver höra detta? Berätta för dem!
Sammanfatta önskvärda läget
Cirka 20 minuter
Instruktion
Samlas i helgrupp.
Alla får skriva lappar. ”Något viktigt jag har hört om önskvärda läget”. 2–3 lappar var.
Bilda en anslagstavla av lapparna.
Summera det ni hört under båda övningarna. Vilka viktiga delar finns att ta med vidare kring önskvärda läget?
Paus
Om vädret är fint kan det vara skönt att få en paus i rörelse. Om det känns rätt för gruppen kan deltagarna gå några stycken tillsammans och reflektera kring någon frågeställning (kallas ibland för walk & talk).
Under tiden hinner processledarna och eventuellt någon från församlingen klustra och ordna innehållet i det önskvärda läget.
Övning - Linjeövning
Syfte
Övningen och samtalet ger en bra bild av det upplevda nuläget samt hur nära eller långt borta det formulerade önskvärda läget är. Om alla eller de flesta står väldigt nära det önskvärda läget (10 på linjen) kanske det behövs ett mera utmanande önskvärt läge, till exempel.
Instruktion
Hitta en plats i lokalerna där alla ryms att stå på en linje.
I ena änden av linjen tänker ni er det önskvärda läget som ni nyss tagit fram. I andra änden av linjen tänker ni en situation där det inte alls är så, kanske det motsatta.
Låt deltagarna fundera på var de upplever att församlingen är just nu, i relation till de båda ändarna i linjen från 1 till 10, där 10 när det önskvärda läget.
Därefter får de ställa sig där på linjen.
Låt några röster höras från de som står närmast 1, i mitten och närmast 10. Varför står de där?
Sedan fritt samtal.
Dokumentation
Processledarna och några från församlingen ansvarar för att skriva en text med det önskvärda läget som ska finnas tillgänglig inför nästa tillfälle. Tänk på att skriva i presens, som att det är!
Hinder
Introduktion
Se separat pdf med introduktion till processmodellen NÖHRA.
I den här delen ska ni beskriva läget som det faktiskt är, sortera inte bort det som är obekvämt eller svårt. Låt alla komma till tals! Låt det här steget gå ganska fort. Identifiera allt, men grotta inte ner er!
Övning – Speed-dating
Instruktioner
Dela in gruppen i två delar.
Låt de två grupperna ställa sig i två ringar. En inner ring och en ytterring.
Låt de hitta par, ringarna vänder sig mot varandra.
Processledaren ställer en fråga och paren pratar kring frågorna i cirka 1 till 2 minuter.
Processledaren ger signal och ytterringen tar ett steg åt höger.
Alla hittar en ny samtalspart och samtalar om samma fråga.
Byt fråga efter 2 till 3 omgångar.
Frågor du kan använda:
Vad i våra strukturer kan motverka det önskvärda läget för enkelhet?
Vad i vårt agerande och vår kultur kan stå i vägen för det önskvärda läget för enkelhet?
Finns det något ytterligare som kan vara hinder för det önskvärda läget för enkelhet?
Efter några omgångar, avsluta övningen och dela in i grupper som inte pratat med varandra om det går.
Låt alla dela det de hört. Skriv ner! Dela i helgrupp.
Sammanfatta och skriv ner det ni vill lyfta fram som ni vill ta med som hinder för enkelhet i den fortsatta processen.
Resurser
Introduktion
Se separat pdf med introduktion till processmodellen NÖHRA.
Resurser är allt som hjälper oss att ta oss från nuläget till önskvärt läge. Det kan vara allt från
metoder till
kurser
pengar
personer
lokaler
samverkan
eller ny kunskap
Resurser finns både inom den egna organisationen och i samverkan med andra aktörer.
Ibland behövs det att processledaren hjälper gruppen att bli kreativa och nytänkande när det gäller att ta fram vilka resurser som finns. Låt deltagarna börja själva men var beredd att utmana och peppa om det behövs.
Övning – inventering av resurser
Processledaren inleder med att definiera vad som menas med resurser i NÖHRA, det vill säga allt som hjälper oss att förflytta oss från nuläget i riktning mot det önskade läget.
Processledaren frågar i storgrupp vilka olika kategorier av resurser som kan finnas, se exemplen ovan.
Låt deltagarna komma med idéer och var beredd att fylla på med egna förslag om det är något viktigt som inte kommer upp.
Lista de olika kategorierna på blädderblocksblad.
Låt sedan deltagarna ta med sig eller fota av listan på olika typer av resurser ut i grupper och samtala utifrån följande två frågor:
Vilka resurser finns inom och runt/utanför församlingen för att nå önskvärt läge?
Vilka resurser har Ideellt forum, Sensus, stiften, nationell nivå?
Grupperna skriver ner de resurser de hittar på post-it lappar. Under gruppsamtalen har processledaren förberett blädderblocksblad med de olika typerna av resurser som listats.
Grupperna delar sedan med sig i storgrupp genom att gå fram och läsa upp vad som står på post-it lapparna och fästa dem på lämpligt blädderblocksblad. Vid behov kan processledaren klustra så att lappar som ligger nära varandra i innehåll förs ihop.
Blädderblocksbladen med listor på resurser tas med in i det fortsatta arbetet under aktivitet i NÖHRA.
Kompletterande övningar om det finns tid
Den viktigaste resursen är alltid människorna i församlingen. Som hjälp för komma vidare i tänket kring hur varje individ ska komma till sin rätt och blomma – växa - kan ni använda någon av följande metoder
Avslutning av dagen
Om det finns tid kvar av dagen efter arbetet med nuläge, önskvärt läge, hinder och resurser går det att avsluta dagen med den första övningen under punkten aktiviteter - Det viktigaste steget. Övningen finns beskriven under Träff 3. Den är direkt kopplad till det önskvärda läget och är i sig en positiv och framåtsyftande övning som fungerar bra som avslutning.
Om det inte finns tid till den övningen avslutas dagen med följande:
Att tänka på inför nästa gång
Gå igenom med alla vad som ska göras inför nästa gång.
Det är bra om det finns en tanke kring det redan innan dagen börjar. Den tanken behöver sedan omprövas beroende på vad som sker under dagen. Stäm av med församlingens processansvariga innan ni delar med alla. Ibland kan det vara klokt att säga att information kring detta kommer senare, vilket ger er tid att i Eftersnacket eller vid ett senare tillfälle bestämma innehållet. Var i så fall tydlig med hur det ska kommuniceras till deltagarna och vem som har ansvar för det.
Utcheckning - Runda i storgrupp
Fråga att fundera på: Vad ligger högt uppe hos mig just nu? Välj en eller ett …
Tanke
Ord
Känsla
Det är alltid OK att passa för den som vill.
Eftersnack
Stäm av med processansvariga i församlingen hur dagen gått samt om det är något ni behöver ändra på eller ta hänsyn till gällande nästa träff och tiden fram till dess.
Poängtera vikten av att det önskvärda läget formuleras i skrift och med god kvalitet inför nästa träff. Be gärna att få ta del av skrivningen innan nästa träff.
Lärande samtal
Syftet är att titta tillbaka på en genomförd process eller aktivitet för att skapa lärande framåt. Samtala i gruppen utifrån nedanstående frågor
Vad ville vi åstadkomma?
Vad gick bra och varför? Vilka var framgångsfaktorerna?
Vad kunde vi ha gjort annorlunda?
Hur fungerade samarbetet?
Vilken feedback vill jag ge till mig själv och till andra?
Vilket lärande tar vi/jag med oss/mig?
Vilka konsekvenser får det för utveckling och strategier framåt?